9 Tips voor een succesvolle LinkedInstrategie [B2B]

Leestijd: 7 minuten

LinkedIn voor bedrijven is onmisbaar in 2023. Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de voordelen die het inzetten van LinkedIn met zich meebrengt. Het juist inzetten van een LinkedInstrategie voor bedrijven creëert meer bekendheid en betrokkenheid tot je bedrijf. Werf gemakkelijk nieuwe medewerkers, maak van je bedrijf een top-of-mind merk en genereer eenvoudig nieuwe klanten. Hoe zet je de juiste (b2b) LinkedInstrategie in? Wij laten je zien hoe jij je bedrijf op LinkedIn zet!

Wat is een LinkedInstrategie?

Een LinkedInstrategie is een plan waarin je vastlegt hoe je LinkedIn gaat inzetten om je doelen te bereiken. Dit doe je met verschillende uitingen op LinkedIn:

  • Je persoonlijke LinkedInprofiel;
  • De bedrijfspagina;
  • Je LinkedIncontent;
  • Interactie met andere LinkedIn-gebruikers.

Zorg er altijd voor dat de uitingen met elkaar overeenkomen: ze moeten binnen de huisstijl van jouw bedrijf vallen. Wanneer één van de uitingen minder voldoet aan de huisstijl, kan dit impact hebben op de doelgroep. De manier waarop LinkedIn-gebruikers naar jouw bedrijf kijken, kan daardoor veranderen. Dat is het laatste wat je wil!

Het is belangrijk dat je niet zomaar wat doet op LinkedIn je content doet er daadwerkelijk toe. Denk na over wat je precies wil bereiken en creëer je LinkedInstrategie door te bepalen hoe je die doelen wil behalen.

Werkt een LinkedInstrategie voor jouw bedrijf?

Of een LinkedInstrategie werkt, hangt af van verschillende factoren. Eén van de belangrijkste is of het platform überhaupt past bij jouw bedrijf. LinkedIn profileert zich als zakelijk waarmee ze de indruk wekken dat het alleen interessant is voor b2b, wat ook deels zo is. Het wil niet zeggen dat voor een niet op b2b gericht bedrijf LinkedIn niet interessant is. Waar het vooral om gaat, is dat je de juiste zakelijke insteek kiest voor je content. Zo is LinkedIn uitermate geschikt voor het delen van inspirerende of informatieve content met betrekking tot jouw branche of vakgebied, ook al zijn dit niet je klanten. Ga de discussie aan of sterker nog: creëer een discussie en open het gesprek. Dit zorgt voor naamsbekendheid en dat mensen je associëren als een autoriteit. Ze zullen sneller standpunten van je aannemen, wat uiteindelijk bijdraagt de LinkedIn-gebruiker over te halen om klant te worden.

9 tips over het opzetten van een LinkedInstrategie (b2b)

Nu we weten dat we LinkedIn zakelijk kunnen inzetten voor jouw bedrijf, gaan we aan de slag. Volg de onderstaande tips om zo een passende LinkedInstrategie voor bedrijven te creëren.

#1. Bepaal je doelen

Wat wil je bereiken met je LinkedIncontentstrategie? Bepaal je doelen. Hieronder een aantal voorbeelden van doelen die je kunt hebben:

  • Meer profielbezoekers;
  • Interactie op je eigen content;
  • Meer leads voor je bedrijf;
  • Meer relevante connecties;
  • Meer bezoekers op je LinkedIn-bedrijfspagina.

Door te bepalen wat je doel is, kan je hier gemakkelijk in sturen. De doelstellingen stel je op zodat je optimaal resultaat kunt halen uit je LinkedIncontentstrategie. De doelstellingen kan je helemaal aanpassen op jouw bedrijf, wensen en behoeftes. De één vindt het fijn om met kpi’s te werken en de ander schrijft een simpel zinnetje met wat hij voor ogen heeft. In ieder geval is het belangrijk dat je doel helder is.

#2. Update je profiel

Voordat je überhaupt gaat kijken naar je bedrijfspagina, is het belangrijk om eerst je eigen LinkedInprofiel op orde te hebben, jij en je medewerkers zijn immers het gezicht achter je bedrijf. Daarnaast blijft het een sociaal platform waar mensen graag contact hebben met echte mensen. Met een geoptimaliseerd profiel zijn mensen sneller geneigd om contact met je te zoeken.

LinkedIn profiel Bobbie

Geüpdatet LinkedInprofiel Bobbie

Hoe optimaliseer je een LinkedInprofiel?

Belangrijke elementen bij het optimaliseren van je profiel zijn:

  • Een duidelijke profielfoto;
  • Een bijpassende headerfoto (omslagfoto);
  • Personaliseer de URL van je profiel;
  • Voeg een uitgesproken naam toe;
  • Voeg een goede kopregel toe;
  • Schrijf een pakkende intro. Een samenvatting van:
    • wie je bent,
    • korte elevator-pitch (hoe ga je de lezers helpen),
    • wat het concrete klantvoordeel is,
    • waarom je doet wat je doet: laat zien dat je jouw werk doet vanuit een passie,
    • gebruik paragrafen om het geheel visueel wat aantrekkelijker te maken,
    • een duidelijke call-to-action.
  • Voeg vaardigheden toe aan je profiel;
  • Voeg aanbevelingen van derden toe;
  • Voeg uitgelichte berichten toe.

Wanneer je al deze elementen op je LinkedIn-profielpagina toevoegt, is jouw profiel geoptimaliseerd.

#3. Optimaliseer je bedrijfspagina

Je LinkedIn-bedrijfspagina is je visitekaartje. Gebruikers oordelen over hoe je pagina eruit ziet, maar vooral over de inhoud. Met het visuele uiterlijk van je pagina trigger je de gebruiker om de informatie te lezen. Je kan ontzettend relevante inhoud hebben voor de gebruiker, maar als hij al afhaakt omdat je pagina er bijvoorbeeld onprofessioneel uitziet, dan heb je er niks aan. Zorg er dus voor dat je pagina goed verzorgd is.

LinkedIn pagina Yeps

Geüpdatete bedrijfspagina Yeps

Hoe optimaliseer je een LinkedIn-bedrijfspagina?

Belangrijke elementen bij het optimaliseren van je bedrijfspagina zijn:

  • Je logo als profielfoto;
  • Een bijpassende headerfoto;
  • Een verzorgd en professioneel uiterlijk. Dit kan je bereiken door gebruik te maken van professionele foto’s die aansluiten bij de merkwaarden van jouw bedrijf. Werk ook altijd in de kleuren van jouw huisstijl: wees consistent!
  • Omschrijf de missie en visie van je bedrijf in de omschrijving. Wat kan je de gebruiker bieden?
  • Creëer een pakkende Call-to-Action (CTA);
  • Plaats relevante content.

#4. Bedenk wat voor content je doelgroep wilt zien

Jij kent je doelgroep als geen ander. Verplaats je eens in je doelgroep. Waar zou je interesse in hebben? Wat zou jou overhalen om klant te worden bij jouw bedrijf of überhaupt contact op te nemen? Zorg dat je erachter komt waar de interesses en vooral de triggerpunten van jouw doelgroep liggen.

Uiteraard kunnen we ook het inzetten. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten content die ieder op een eigen manier aanslaan bij de gebruiker. Je gebruikt het 3H-model om consistentie en variatie toe te passen in het plaatsen van diverse soorten content. 

#5. Creëer content

Uit onderzoek blijkt dat beeldende content voor LinkedIn goed werkt! Van foto’s en video’s tot infographics of slide-shows. Mensen zijn heel visueel ingesteld. Zorg er voor dat je dit verwerkt in je LinkedIncontentstrategie.

Ga je gebruik maken van visuele content? Zorg dan dat je altijd dicht bij de huisstijl van je bedrijf blijft. Het moet een samenhangend verhaal worden, de gebruiker moet gelijk kunnen herkennen dat het bericht van jou is.

Zorg ervoor dat al jouw content voor LinkedIn van goede kwaliteit is. Gebruik een goede camera en bewerk je foto’s in Photoshop voor het optimale resultaat. Schrijf daarna een pakkende tekst die de visuele content versterkt.

Je kan content heel slim inzetten door je doelgroep te beïnvloeden zonder dat ze het doorhebben. Dit kan met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Verwerk de principes in je visuele en tekstuele uitingen en je hebt een goed LinkedInbericht met goede content.

Content LinkedIn huisstijl Yeps

Visuele LinkedIncontent huisstijl Yeps

#6. Blijf altijd persoonlijk

Eén van de belangrijkste aspecten op LinkedIn is het persoonlijke aspect. Mensen praten graag met mensen. Laat daarom je gezicht zien op LinkedIn en ga de interactie aan. Reageer onder berichten van connecties, feliciteer connecties met een nieuwe baan en tag mensen die je kent in relevante berichten voor hen.

Wanneer je een bericht van je bedrijf deelt op je pagina, zet je er altijd een zelf geschreven stukje tekst bij. Zo maak je het ‘statige’ bericht van jouw bedrijf persoonlijker.

#7. Plaats consistent content

Maak een contentkalender zodat je altijd op het juiste moment de juiste content plaatst op LinkedIn. Met een contentkalender creëer je een duidelijk overzicht voor jezelf wat je moet doen, maar het zorgt er ook voor dat je consistent blijft plaatsen. Een gebruiker wordt veel meer betrokken bij jouw merk wanneer die wekelijks iets voorbij ziet komen, dan wanneer hij drie weken niks ziet en dan ineens vijf berichten in één week tijd ziet. Creëer hierin je eigen ritme.

Een contentkalender is niet alleen handig voor LinkedIn, maar voor al je uitingen. Ik adviseer je die ook gelijk toe te voegen als je toch aan de slag gaat met het maken van een contentkalender.

#8. Creëer interactie

Zoals bij tip 6 al benoemd, mensen praten graag tegen mensen. Je wilt op je bedrijfspagina zoveel mogelijk interactie, dit versterkt de pagina wat weer voor nieuwe bezoekers zorgt. Iedere reactie door een gebruiker zorgt ervoor dat jouw bericht op de tijdlijn van alle connecties van die gebruiker vertoond wordt. Kortom: interactie is key bij het vergroten van je bereik!

Hoe creëer je interactie voor je bedrijf op LinkedIn?

Interactie kan je op veel verschillende manieren creëren, bijvoorbeeld:

  • Stel vragen in de updates van je bedrijf;
  • Laat medewerkers reageren onder de updates van je bedrijf;
  • Laat medewerkers connecties taggen onder de bedrijfsupdate voor wie zij denken dat de content relevant is;
  • Reageer onder berichten van anderen. Doe dit zowel op je persoonlijke profiel als je bedrijfspagina;
  • Tag je medewerkers in interessante posts en daag ze uit voor een online discussie. Start het gesprek!

#9. Neem je medewerkers mee in je content voor LinkedIn

De eerste tip ging over het optimaliseren van je eigen profiel, maar je medewerkers mogen uiteraard ook niet achterblijven. Medewerkersactiviteit is erg belangrijk op LinkedIn. Het zorgt niet alleen voor het persoonlijke aspect, maar ook voor een breder bereik. Je medewerkers zijn key!

Zorg ervoor dat alle profielen van je medewerkers zijn geüpdatet (tip 2) om de huisstijl en professionaliteit van je bedrijf door te trekken. De uitingen en het gedrag van je medewerkers op LinkedIn reflecteert op het imago van je bedrijf. Zorg er dus voor dat jouw medewerkers weten hoe ze moeten communiceren en hoe ze interactie wel en niet moeten aangaan.

Medewerkers op LinkedIn

Medewerkerscontent LinkedIn

Het overbrengen van deze informatie aan je medewerkers kan lastig zijn, het is een onderdeel van employer branding. Om dit eenvoudig over te brengen raden wij het aan om een training te geven aan je medewerkers. Een training die ingaat op de kernwaarden van je bedrijf en de manier waarop je van je medewerkers verlangt dat ze communiceren. Het blijft een persoonlijk platform waarop de medewerkers zelf de baas zijn, ze mogen in principe zelf bepalen wat ze op dit platform doen. Zorg ervoor dat je enthousiasme en draagvlak creëert voor de medewerkers, zodat ze uit zichzelf de uitstraling van je bedrijf hanteren.

Aan de slag

Zie jij de waarde in van een goede LinkedInstrategie voor bedrijven en wil je ermee aan de slag? Gebruik dan de tips! Heb je de tips verwerkt en kom je niet verder of heb je behoefte aan verdiepende informatie?

Neem dan vrijblijvend contact op met onze content marketeer. Zij kan je alles vertellen over het inzetten van de juiste strategie voor op LinkedIn. Nog belangrijker: zij kan je helpen om je medewerkers mee te krijgen in de strategie! Ze heeft ons ook allemaal enthousiast gekregen over LinkedIn, dus nu jou ook!

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie