6 tips om het optimale uit je websitedesign te halen

Leestijd: 4 minuten

Het klinkt misschien cliché, maar een website is nog steeds hét visitekaartje je organisatie. Je website is in de meeste gevallen het eerste wat potentiële klanten van je te zien krijgen. Als het webdesign onbetrouwbaar overkomt of niet uitstraalt wat je wil uitstralen, dan krijgt de potentiële klant hoogstwaarschijnlijk geen goed beeld jouw organisatie. Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de impact van het websitedesign en wat blijkt? 94% van de bezoekers rekent een website af puur op design gerelateerde elementen. Maar waar moet een goed webdesign dan aan voldoen? Wij geven 6 tips!

Houd pagina’s minimalistisch en vrij van rommel

Een van de meest voorkomende fouten in websitedesign is een rommelig scherm. We krijgen vaak te horen dat er een enorme lijst is met wat allemaal in de website moet terugkomen, en zonder beter te weten, wordt dat vaak op één pagina gezet.

Minimalistische paginas Yeps

Websitedesign Prodeta ICT

Elk extra element dat je toevoegt aan je website, zorgt ervoor dat andere elementen verwateren. Wanneer er teveel afleidende elementen op een website staan, weet de gebruiker niet meer waar hij moet kijken en verliest daardoor zijn aandacht. Weg dus met die rommel! Per scroldiepte (het deel dat je in beeld ziet wanneer je scrolt) kan je het beste twee of drie elementen gebruiken, waarvan je er op één de focus legt.

Ontwerp met visuele hiërarchie in gedachten

Hiërarchie is een belangrijk ontwerpprincipe dat helpt om de inhoud op een duidelijke en effectieve manier te laten zien. Door het juiste gebruik van hiërarchie kan je de aandacht van sitebezoekers op bepaalde pagina-elementen richten. Op die manier kan je jouw bezoekers eerst op belangrijke elementen wijzen en daarna naar de minder belangrijke elementen leiden.

Dit kan je doen door goed na te denken over de lay-out van jouw website. De lay-out omvat de positie (hoog of laag op de pagina), formaat (groot of klein), visuals (video, afbeeldingen, pictogrammen) en contrast (kleur en witruimte). Elementen zoals grootte, kleur, plaatsing en witruimte kunnen allemaal de betrokkenheid van jouw bezoeker vergroten of juist verkleinen.

Tactische plekken en gedurfde kleuren

Webdesign gaat niet alleen over wat je aan jouw website toevoegt, maar ook over hoe je deze toevoegt. Neem bijvoorbeeld call-to-action-knoppen; het is niet genoeg dat ze er enkel zijn; plaats ze op tactische plekken en geef ze gedurfde kleuren om op te vallen. Voeg dan ook meteen beschrijvende tekst toe om klikken aan te moedigen. Een tekst als “bespreek de mogelijkheden” nodigt veel meer uit om op te klikken dan “verstuur”.

Visuele hierarchie Yeps

Websitedesign Cbt

Geef de bezoeker waar hij naar op zoek is

Er was een tijd waarin we webpagina’s liever zo kort mogelijk maakten, vooral de homepagina. Dit gebeurde uit angst dat gebruikers niet zouden scrollen. Zo veel mogelijk informatie werd daarom in het eerste deel van de webpagina getoond, wat ten koste ging van het webdesign. Gelukkig heeft onderzoek aangetoond dat gebruikers 74% van de kijktijd doorbrengen op de eerste twee scroldieptes. Je hoeft dus niet langer informatie te achterhouden of heel veel tekst bovenaan de pagina op te nemen. Neem de ruimte om alle informatie waar een gebruiker naar op zoek is over de pagina te verdelen, dit zorgt ervoor dat men makkelijker de informatie opneemt een goed beeld krijgt van wat je hen wilde vertellen.

Wees niet zuinig op fotografie

Het gebruik van fotografie in websitedesign volgt veel van dezelfde richtlijnen voor goede fotografie in het algemeen. Een prachtige foto die in een kunstgalerie hangt, kan net zo prachtig zijn op een website, maar de sfeer, stijl en onderwerpen moeten wel samenvallen.

Goede fotografie Yeps

Websitedesign Qolor

Als je professionele foto’s hebt van je producten of je mensen, gebruik deze. Bezoekers willen zien wat ze kopen en van wie ze het kopen. Wel raden we altijd aan om originele fotografie op je website te gebruiken, maar als dat geen optie is, zijn er technieken die je kunt gebruiken om het juiste type stockfoto te kiezen. Gebruikers zullen een website namelijk eerder als negatief ervaren met verkeerde stockfoto’s, waardoor het vertrouwen afneemt en de conversie vermindert.

Houd je websitedesign up-to-date

Gemiddeld gaat een websitedesign 2 tot 3 jaar mee. Natuurlijk hangt het af van de vooruitstrevendheid van het ontwerp, de branche, je doelstellingen en de mate waarin de website onderhouden is. Online ontwikkelingen gaan razendsnel en wil je echt top of mind blijven bij je doelgroep en goed vindbaar zijn? Dan is het goed om na een aantal jaar weer eens kritisch te kijken naar het ontwerp. Of beter, laat iemand anders naar je website kijken. Een ander kan objectiever beoordelen en aangeven wat de website in zijn ogen uitstraalt.

Up to date webdesign Yeps

Websitedesign Papi Chulo

Een kritische blik nodig voor jouw website?

Yeps begrijpt het belang van een goede website, vooral wanneer je meer leads wil krijgen. Kan jij wel wat hulp gebruiken met het design van je website of heb je een kritische blik nodig? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, de eerste strategische sessie is altijd gratis!

Wij zijn altijd te bereiken op via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl.

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie