Verbeter je prestaties met Performance Max Campaign in Google Ads | Yeps

Leestijd: 4 minuten

De livegang van Google Ads Performance Max Campaign is inmiddels ongeveer vier maanden geleden, maar het lijkt nog steeds op een nieuwe ontwikkeling! Binnen Google Ads zien we altijd veranderingen en innovaties. Natuurlijk heel goed, het helpt bedrijven enorm met groeien merken wij. Zo is een tijdje geleden de Performance Max campagne gelanceerd. In deze blog leggen wij je uit wat het is en vooral: wat bereik je ermee?

Wat is Performance Max?

Eigenlijk zegt de naam het al – er wordt geprobeerd om het maximale uit je campagnes te halen. Performance Max campaigns oftewel campagnes voor maximale prestaties is een combinatie van displayadvertenties, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping. Met deze campagnetypes heb je supereenvoudig toegang tot alle plaatsen waar jouw Google-advertenties weergegeven worden. Met prestatiemaximum kun je de prestaties verbeteren op basis van je conversiedoelen. Hierdoor heb je de mogelijkheid om meer conversies en waarde te genereren door de prestaties voor verschillende kanalen te optimaliseren. Hierbij speelt slim bieden een grote rol.

Eigenlijk neemt Google het hier van je over. Het werk wordt uit handen genomen doordat prestatiemaximum de automatiseringstechnologieën van Google combineert. Denk hier bijvoorbeeld aan je biedingen, budgetoptimalisatie, advertentiedoel, maar ook de doelgroepen en andere optionele datafeeds die je opgeeft. Echt een combinatie van dus!

Waar worden Performance Max advertenties vertoond en wanneer gebruik je dit campagnetype eigenlijk?

Performance Max campagnes worden als een toevoeging gezien op je campagnes in het Zoeknetwerk. Deze ontwikkeling geeft ons de mogelijkheid om de advertenties te vertonen op alle kanalen van Google. Naast het Zoeknetwerk, Displaynetwerk, Discover, Gmail en YouTube, is het ook mogelijk om meer conversies te genereren via Google Maps.

Je haalt het meeste uit een Performance Max campaign als je een specifiek doel hebt. Het is een gunstig campagnetype voor iedereen, maar de kans is veel groter dat de campagne ook écht goed presteert wanneer deze doelgericht is. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van leads, het stimuleren van online verkopen of het promoten van een bepaald product. Daarnaast is een Performance Max campaign de beste optie wanneer je:

  • de prestaties van je campagne wil maximaliseren en je niet wil laten beperken door het kanaal waarin je advertenties worden weergegeven;
  • met één campagne makkelijk toegang wil hebben tot alle advertentiekanalen van Google;
  • naast op zoekwoorden gebaseerde campagnes in het zoeknetwerk extra bereik en conversiewaarde wil genereren.
Performance Max vertoningen

Automatisering

Handmatige biedingen kunnen we achterwege laten! Eerder gaf ik aan dat Google het werk uit handen neemt. Wat gebeurt er dan precies? Er wordt gebruik gemaakt van machine learning. Je voegt zelf je unieke expertise toe, bijvoorbeeld bedrijfsdoelen, conversies die je wil meten of het budget. Vervolgens gaat de Google Ads-automatisering op zoek naar potentiële klanten voor je doelen en geeft de meest geschikte advertentie weer met het optimale bod. Het wordt makkelijk gemaakt om de juiste doelgroepen en eventuele verkooppunten te targeten. Op deze manier maximaliseert Google de campagneprestaties en draagt het bij aan de bedrijfsgroei.

Gezien prestatiemaximum een op doelen gebaseerd campagnetype is, is het aan te raden om te allen tijde te zorgen dat je alle doelen toevoegt waarvoor je de prestaties wil optimaliseren. Zo behaal je de beste resultaten voor je campagnes.  

Meer conversies genereren

Door gebruik te maken van Google Performance Max campaign, bereik je je (potentiële) doelgroep via de kanalen van Google. Hiermee vergroot je de kans om conversies te genereren en kun je de conversiewaarde maximaliseren. De realtime inzichten van Google in de intenties en voorkeuren van consumenten in combinatie met de doelgroepsignalen maakt het mogelijk dat je nieuwe klantsegmenten kunt toepassen waar je zelf niet aan hebt gedacht.

Smart Shopping en Local campaigns

Je hebt het misschien wel vaker voorbij horen komen: Performance Max vs. Smart Shopping. Wat verandert daar dan precies? Vorig jaar november gaf Google aan dat Performance Max campaigns de volgende generatie zullen zijn voor Smart Shopping en Local campaigns. Hoe ziet de situatie er nu uit? Google beweert dat vanaf april 2022 het mogelijk zou moeten zijn om je Google Smart Shopping campaign te upgraden naar een Google Performance Max campaign. Eind van het derde kwartaal van 2022 lijkt deze optie volledig uitgerold te moeten zijn voor Smart Shopping én Local campaigns. De functies in het advertentiesysteem zullen veranderen. Ben je van plan om je campagne te upgraden? Let er dan op dat het niet mogelijk zal zijn om het terug te veranderen naar shoppingcampagnes.

Goed om te weten over Performance Max campaigns

Heb jij al gekozen voor de maximale prestatie van jouw campagne? Google Performance Max (Prestatiemaximum) is zichtbaar in je Google Ads account wanneer je advertentiedoel websiteverkeer, leads, verkoop of lokale winkelbezoeken en promoties is. Als dit het geval is, dan zul je dit campagnetype ook zien en kun je deze selecteren. Mogelijk dat je de optie voor Performance Max (Prestatiemaximum) niet in je Google Ads account ziet bij het creëren van een campagne, terwijl je wel één van de benoemde advertentiedoelen hebt. Dat kan. Deze ontwikkeling is nu een aantal maanden te gebruiken en blijkt (nog) niet zichtbaar te zijn in alle accounts. Wellicht dat dit nog volledig uitgerold moet worden. In steeds meer accounts zien we dat er de mogelijkheid is om Performance Max als campagnetype te kiezen.

Zie jij de optie in je account en ga je hier gebruik van maken? Good luck! Het zal een stap zijn die je dichterbij succes en groei brengt. Performance Max klinkt namelijk veelbelovend, vooral voor Shopping.

Aan de slag

Is je interesse gewekt, maar kom je er nog niet helemaal uit? Geen probleem! Onze online marketeer helpt je graag vrijblijvend een handje.

Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen, we denken graag vrijblijvend met je mee.

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie