Trends en veranderingen binnen Google Analytics

Leestijd: 5 minuten

De afgelopen periode heeft Google Analytics ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Deze recente updates zorgen ervoor dat vele marketeers na moeten denken over een andere aanpak en eventueel het gebruik van andere tools, wij dus ook. In deze blog zetten we de laatste updates voor je op een rij. Bovendien laten we je zien wat de impact van de veranderingen is, hoe je met de updates om kan gaan en hoe je als bedrijf op de veranderingen kan inspelen.

Mogelijk afschaffen van Google Analytics

Het is een onderwerp waar de afgelopen weken vaker over is gesproken – het speelt namelijk al een tijdje. Google Analytics wordt mogelijk verboden in Nederland. In januari 2022 heeft de Oostenrijkse privacytoezichthouder het gebruik van Google Analytics voor een Oostenrijkse website onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt dat de tool in dit geval niet voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waardoor het mogelijk illegaal is.

Is Google Analytics illegaal in Nederland?

Vlak na het onderzoek in Oostenrijk is ook in Nederland een onderzoek gestart door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om te achterhalen of Google Analytics in Nederland illegaal is. Bij het gebruik van Google Analytics worden er namelijk persoonsgegevens (zoals gebruikersidentificatie, browsergegevens en IP-adressen) naar de Verenigde Staten verstuurd. De verwerking van deze data in de Verenigde Staten, als gevolg van daar geldende wetgeving, is in strijd met de AVG. Derden (binnen de Verenigde Staten) kunnen toegang tot deze data verkrijgen zónder voorafgaande toestemming van de gebruiker. De doorgifte van persoonsgegevens biedt in dit geval dus onvoldoende bescherming. Het onderzoek is nog gaande, althans er zijn nog geen resultaten bekend gemaakt. Voor nu kun je de tool dus blijven gebruiken, zolang je maar ervoor zorgt dat je de IP-adressen anoniem maakt. Binnen Universal Analytics is dit optioneel en anonimiseer je de IP-adressen met de functie ‘anonimize_ip’ in de gtag.js-bibliotheek. Binnen Google Analytics 4 (GA4) is de IP-anonimisering standaard ingeschakeld.

Maatregelen Google

In februari 2022 maakte Google bekend dat zij hun klanten bedieningselementen willen aanbieden waarmee ze bepalen welke gegevens zij verzamelen en hoe zij die gegevens gebruiken. Op dit moment zijn er uitgebreide aanvullende maatregelen van Google waarvan zij zelf overtuigd zijn dat deze praktische en effectieve bescherming van gegevens waarborgen. De extra bedieningselementen vormen een aanvulling waarmee je als marketeer de analytische gegevens die je verzamelt verder kunt aanpassen én waarbij je Google Analytics kunt blijven gebruiken. Hoe dit zich verder uitrolt, horen we nog van Google.

Wat als Google Analytics verboden wordt?

Stel we moeten wél afscheid nemen van Google Analytics in Nederland, hoe dan verder? Voor niemand zal het eenvoudig zijn. Vele marketeers maken gebruik van deze tool en kunnen zich wellicht niet voorstellen hoe het zonder Google Analytics zal zijn. Hoe meet je nu het succes van een campagne en hoe analyseer je de websitegegevens? Gelukkig is Google Analytics niet de enige webanalytics provider. Er is onderzocht welke alternatieven op de markt AVG-proof zijn, dat zijn de volgende vijf tools:

  1. Simple Analytics;
  2. Plausible Analytics;
  3. Matomo Analytics;
  4. Piwik PRO;
  5. Fathom.

Bij deze alternatieven ligt de focus vooral op privacyvriendelijkheid en betaalbaarheid. Het is even afwachten op de resultaten van het onderzoek, maar wellicht kun je je (alvast) meer verdiepen in de alternatieve tools mochten we toch afscheid moeten nemen van Google Analytics.

Third party cookies

Veel bedrijven gebruiken third-party cookies. In 2022 zou Google stoppen met het ondersteunen van third-party data. Sinds de aankondiging van Google in juni 2021 blijkt dat dit uitgesteld is naar het najaar van 2023. Hiermee heb je dus meer tijd om je goed voor te bereiden voor een first-party datatoekomst, waarbij privacy het uitgangspunt is. De opties hiervoor zijn Conversion Modeling en GA4.

Conversion Modeling

Zie je ook steeds vaker de aanbeveling van Google Consent Mode (toestemmingsmodus) in Google Ads voorbij komen? Met de toestemmingsmodus kun je de functionaliteit van je Google-tags aanpassen op basis van de toestemmingsstatus van jouw gebruikers. Je kunt aangeven of er toestemming is verleend voor analyse- en advertentiecookies. Vervolgens worden de tags van Google dynamisch aangepast en worden de cookies alleen gebruikt voor de opgegeven doeleinden voor welke de gebruiker toestemming heeft gegeven. Sinds het afgelopen jaar is de conversionmodellering voor deze modus beschikbaar. Conversion Modeling oftewel gemodelleerde conversies wordt gebruikt wanneer Google niet rechtstreeks de conversies kan waarnemen. Deze zijn gebaseerd op gegevens die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers – wat een completer beeld geeft van jouw conversies.

Als Google gemodelleerde conversies in Google Ads weergeeft, voorspellen zij toegeschreven conversies. Google geeft aan dat zonder modellering de gerapporteerde conversies alleen het waarneembare gedeelte van de conversies weerspiegelen in plaats van de werkelijke campagneprestaties.

Google Analytics 4

GA4 lijkt ook goed in te spelen op het cookiebeleid om eventuele terugkerende bezoekers te achterhalen. Binnen GA4 heb je de mogelijkheid om een anonieme ID door te geven voor de user ID. Hiermee kunnen websites met login de terugkerende gebruikers achterhalen. Wanneer er helemaal geen user ID opgegeven is, gebruikt Google de functie ‘Google Signalen’ om gebruikers te herkennen. Wel zijn hier de volgende voorwaarden aan verbonden:

  • De cookies moeten geaccepteerd zijn.
  • Minimaal 500 bezoekers per dag op de website.
  • De functie ‘Google Signalen’ moet ingeschakeld zijn.

Let wel op: volgens de AVG is het noodzakelijk dat je toestemming hebt van je bezoekers om ‘Google Signalen’ te gebruiken.

Server-side tagging

Server-side tagging klinkt als een veelbelovende functie. In september 2021 heeft Google de server-side tagging uit bèta gehaald. Je kunt het zien als een nieuwe manier om Google Tag Manager te gebruiken. Deze functie helpt je om minder afhankelijk te zijn van third-party cookies. De server-side container staat op een eigen server die gekoppeld is aan jouw domeinnaam – hiervoor betaal je maandelijks een bedrag voor. Je kunt gebruik maken van een first-party cookie in plaats van een third-party cookie. Alle data stromen via je eigen server – zo houd je controle over wat je wel en niet naar de advertentieplatformen doorzet.

Gepersonaliseerde content met de nieuwe homepagina

Google heeft een nieuwe homepagina gelanceerd voor GA4. Deze pagina geeft informatie weer die relevant voor jou is op basis van je gedrag in Analytics. Verder kun je de pagina gebruiken om verkeer te volgen, navigeren door Analytics en inzichten te krijgen in je websites en mobiele applicaties. Hoe meer gebruik je van Analytics maakt, des te meer gepersonaliseerde content je te zien krijgt op deze nieuwe pagina. Superhandig dus!

De nieuwe homepagina in GA4 is opgedeeld in de volgende vijf delen:

  • Overview: in dit overzicht worden statistieken weergegeven die relevant voor je zijn op basis van jouw gedrag in Analytics.
  • Realtime: hier zie je activiteiten die in realtime (op dat moment) plaatsvinden.
  • Recently viewed: hieronder vind je de links naar delen van Analytics welke je voor het laatst hebt bezocht.
  • Because you view frequently: dit onderdeel toont kaarten die je vaak hebt bekeken.
  • Insights: hier heb je zicht op ongebruikelijke veranderingen, opkomende trends en andere inzichten over jouw websites en apps.
GA4 interface2

Voorbeeld homepagina in GA4

Zo, dat waren de belangrijke updates. Ben jij al aan het brainstormen over de first-party datatoekomst of ben je eerder nieuwsgierig naar de uitkomsten van het onderzoek door de AP? De veranderingen beïnvloeden je werkzaamheden, maar wellicht kun je daar nu goed op inspelen na het lezen van deze blog!

Aan de slag

Worden alle updates je iets te veel en weet je nu niet hoe je verder moet met Analytics? Kijk wat de meeste prioriteit voor je heeft en focus je daarop. Loop je toch nog ergens tegen aan en wil je daar graag over sparren? Neem dan vrijblijvend contact met onze online marketeer. Zij kan je van meer informatie voorzien over de trends en veranderingen binnen Google Analytics.

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie