Op zoek naar concreet marketingadvies?

Loopt jouw bedrijf vast met marketingactiviteiten of wil je een volgende stap zetten met marketing en heb je daarbij marketing advies nodig van specialisten? Wij leggen je uit waarop je moet letten bij het vragen van marketing advies en hoe jij je het beste kan voorbereiden op een advies gesprek.

Concurrentieanalyse
Contentstrategie
Conversie­optimalisatie

Hoe kom je erachter of het marketingadvies kwalitatief goed is?

Waarom is strategisch marketingadvies belangrijk? Soms weet je als bedrijf niet waar je moet beginnen met het uitvoeren van marketing en zoeken we via Google naar ‘advies marketing’, ‘marketing-advies’, ‘marketingadvies’ of ‘marketing advies’. Allemaal termen die uiteindelijk leiden naar hetzelfde: verschillende bureaus die jou kunnen helpen met een advies op het gebied van marketing! Als jouw bedrijf al besloten heeft om een bureau in te schakelen, is het belangrijk dat je vooraf in gesprek gaat met het door jou gekozen bureau en advies vraagt naar hun visie op marketing. Stel bijvoorbeeld vragen hoe zij de verschillende disciplines binnen marketing invullen. Zo kom je erachter of je ook daadwerkelijk met een kwalitatief goed bureau te maken hebt. Denk hierbij aan de volgende onderdelen:

(Marketing)strategie
Online marketing
Contentcreatie
Design
Projectmanagement
Sebastiaan en Isabel met brainstormkaarten
Deze specialismen komen allemaal terug bij het ontwikkelen en uitvoeren van een marketingstrategie.

Tijdens de oriëntatie die je samen met het gekozen bureau doorloopt, wordt bepaald op welke onderdelen advies nodig is. Analyseer ook in jouw eigen bedrijf op welke onderdelen jullie echt tekort komen en advies voor nodig hebben. Waarom zou je betalen voor iets wat je al in huis hebt of goed gedaan wordt door een derde partij? Als meerdere partijen betrokken zijn bij de marketing, is het verstandig om uit te zoeken hoe de verschillende partijen met elkaar gaan samenwerken om de marketingmiddelen op elkaar af te stemmen.

Merken waar we voor werken

Logo Vakmanschap Techniek
logo top beveiliging
Logo Eureka
logo Celine Marelia
logo Arnhem Studiestad
logo De Batouwe
logo OC de Pelikaan
logo Cbt
Logo Wij Techniek
Logo HAN
Stefan, Fabiaan en Sebastiaan met sticky notes op het raam

Online marketing advies

Een goed marketingbureau is up-to-date van de ontwikkelingen in de online marketingwereld en kan jou daarom actueel strategisch online-marketingadvies geven. Zorg voordat je advies inwint je al een aantal zaken op papier hebt staan, zodat jij concretere en realistischer online-marketingadvies kan krijgen. Zorg dat je in ieder geval onderstaande componenten op papier hebt:

Doelstellingen
Budget
Doelgroep
De drie bovenstaande componenten zijn een voorwaarde om de slag te maken naar het inzetten van online marketing middelen.

Natuurlijk kan je ook ervoor kiezen om losse middelen in te zetten en in de praktijk erachter komen of het ingezette middel efficiënt en effectief is, maar daardoor ben je waarschijnlijk meer geld kwijt in vergelijking met een middelen keuze gebaseerd op een fundament. Bereid je dus voor op een gesprek met het marketing bureau.

Neemt niet weg dat het testen van een gekozen middel verstandig is. Kies bijvoorbeeld voor een pilot van drie maanden en maak na de evaluatie op of het verstandig is om in te blijven zetten op een middel.

Zoekmachine marketing advies

Natuurlijk kan je ook ervoor kiezen om losse middelen in te zetten en in de praktijk erachter komen of het ingezette middel efficiënt en effectief is, maar daardoor ben je waarschijnlijk meer geld kwijt in vergelijking met een middelen keuze gebaseerd op een fundament. Bereid je dus voor op een gesprek met het marketing bureau.

Neemt niet weg dat het testen van een gekozen middel verstandig is. Kies bijvoorbeeld voor een pilot van drie maanden en maak na de evaluatie op of het verstandig is om in te blijven zetten op een middel.

Ben je al verder in het proces, weet je dat SEO potentie heeft voor jouw bedrijf en dat je de strategie of uitvoering uit handen wil geven? Houd dan in gedachten dat SEO een langdurig project is waarin blijven optimaliseren belangrijk is. Het blijven optimaliseren is belangrijk, omdat de concurrentie elkaars website in de gaten houdt en Google het algoritme constant verbeterd zodat de beste webpagina’s bovenaan staan in Google. Houd er dus rekening mee dat de eerste 3 tot 6 maanden weinig tot geen resultaten zichtbaar zijn en verwacht niet gelijk de jackpot wanneer de eerste resultaten zichtbaar zijn. Een goed vindbare website creëren duurt zeker 1 tot 2 jaar. De eerste jaren van het SEO-traject bestaan vooral uit geld investeren in de toekomst. Een bureau dat jouw adviseert maakt deze verwachtingen duidelijk en schetst een strategie voor meerdere jaren waarin verschillende onderdelen van SEO aan bod komen.

Een vaak gehoord advies bij SEA is dat adverteren in Google op korte termijn resultaten oplevert. Vergeleken met een startend SEO-traject is dat ook zo, maar de praktijk leert eigenlijk dat ook Google Ads (het adverteerprogramma van Google) tijd nodig heeft bij het behalen van grote resultaten. Daarom houden de meeste marketingbureaus een proefperiode van drie maanden aan.

Ook voor SEA geldt, doe vooronderzoek voordat je een contract aangaat. Bereken vooraf hoeveel een conversie ongeveer mag kosten. Een conversie is een bereikt doel op de website, bijvoorbeeld: een webshop bestelling of offerteaanvraag. Bereken de verwachte kosten voor een conversie met de beschikbare data uit Google Analytics of op basis van schattingen (maak conservatieve schattingen). Vergelijk de uitkomst van de verwachte kosten per conversie met de kosten per klik (een compleet zoekwoordenonderzoek bevat ook de kosten per klik in Google Ads) en het (geschatte) conversiepercentage. Door dit te doen, wordt vooraf al inzichtelijk of met het beschikbare budget conversies binnenhalen mogelijk is. Schrik niet van een duur zoekwoord, dure zoekwoorden zijn meestal waardevol omdat bezoekers op deze woorden converteren. Met behulp van het conversiepercentage kan je berekenen hoeveel kliks er nodig zijn voor een conversie. Als je inzichtelijk hebt hoeveel een klik kost kan je berekenen hoeveel één conversie kost. Passen de kosten per conversie binnen het adverteerbudget per conversie? Dan is de kans op een succesvolle advertentiecampagne groter. Je kunt dus vooraf al zelf inschatten of adverteren rendabel is.

Martijn van Keulen
Eigenaar OC De Pelikaan
Martijn

Je merkt dat je echt te maken hebt met een marketingbureau dat werkt als team, heel goed samenwerkt, sterke communicatie heeft en een complete dienst levert. Ik heb het gevoel dat ze bij Yeps echt weten wat ze doen, het zijn echte specialisten, en dat blijkt maar weer uit het resultaat. Ik vind het vooral fijn dat ik alles onder één dak heb en zelf niet meer hoef te schakelen tussen meerdere partijen, dat is erg prettig.

Robert Kraaijenzang
Commercieel Directeur Prodeta ICT
Robert

Yeps heeft goede SEO-vriendelijke websiteteksten geschreven en wist de gewenste tone-of-voice door te voeren, zodat de website echt onze identiteit weergeeft.

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie