B2B Online Marketing

Het doel van online marketing voor B2B is in de kern eigenlijk hetzelfde als B2C-marketing, namelijk producten of diensten onder de aandacht brengen van potentiële kopers. Het grootste verschil zit hem in de doelgroep; je hebt namelijk niet te maken met individuele consumenten maar met organisaties.

Eerlijk inzicht in jouw potentie
Duurzame groei
Gepersonaliseerde aanpak

Onze werkwijze voor een B2B online marketing ­strategie

We richten ons op het DMU (Decision Making Unit) van organisaties in jouw doelgroep. Toevallig zijn deze beslissers van een organisatie ook gewoon mensen! Ze bevinden zich alleen in een zakelijke omgeving. De marketingspecialisten van Yeps hebben jarenlange ervaring met het creëren van succesvolle B2B-campagnes. Profiteer van onze deskundigheid. Let’s create your brand!

Sebastiaan en Isabel met brainstormkaarten
1.

Let’s meet!

We starten elke samenwerking eerst met een kennismaking. We willen jouw bedrijf en medewerkers beter leren kennen voordat we starten. Zo krijgen we een goed beeld van jullie huidige problemen en belangen in de uitvoering van het project. Dit nemen we mee om jullie maatwerk te leveren.

2.

Let’s analyse

Hier gaan we jouw online data analyseren om een goed beeld te krijgen van de situatie. Denk aan zoekwoorden waarop je gevonden wordt, de analytics van je website en conversiepaden. We gebruiken hiervoor onze geavanceerde analysetechniek.

3.

Let’s research

Tijdens deze fase gaan we onder andere je doelgroep (met eventuele segmentaties) formuleren en onderzoeken. Hierbij doorgronden we de beslissers uit het DMU en hun zoekintenties. Ook onderzoeken we jouw concurrenten en strategische opties om ze te verslaan!

4.

Let’s strategise

Dit plan kan je zien als het plan van aanpak van het project. We presenteren je een marketingstrategie met een onderscheidende waardepropositie en campagnes die jouw doelgroep niet kunnen weerstaan! Na de oplevering van het marketingplan beslissen jullie zelf wie welk onderdeel uitvoert.

5.

Let’s realise

Het is nu tijd om de strategie te implementeren en uit te voeren. We voeren de benodigde digitale wijzigingen door voor een sterke basis. Vervolgens lanceren we campagnes met content die zorgt voor optimale leadgeneratie en conversiepercentages.

6.

Let’s optimise

De kunst van B2B marketing is om continu te monitoren en optimaliseren. We houden trends en ontwikkelingen van de markt in de gaten. Analyseren behaalde resultaten en voeren, indien nodig, aanpassingen door. We houden je op de hoogte met strakke maandelijkse rapportages en formuleren samen nieuwe doelstellingen zodra ze behaald zijn!

Merken waar we voor werken

Logo Vakmanschap Techniek
logo top beveiliging
Logo Eureka
logo Celine Marelia
logo Arnhem Studiestad
logo De Batouwe
logo OC de Pelikaan
logo Cbt
Logo Wij Techniek
Logo HAN
Stefan, Fabiaan en Sebastiaan met sticky notes op het raam

6 succesfactoren voor B2B-marketing

B2B-marketing is nooit hetzelfde, zelfs vaak heel verschillend. Dus helaas geen geheime formule die voor iedere organisatie werkt. Er zijn wel een aantal succesfactoren die je kan toepassen in jouw B2B-marketingstrategie. We hebben er zes uitgekozen en op een rijtje gezet.

Je wil met B2B marketing verkopen aan organisaties met specifieke problemen of behoeften. Je focust hiervoor op het DMU (Decision Making Unit) van organisaties uit je doelgroep. Het gaat hier meestal niet alleen om de eigenaar of directeur maar iedereen die invloed uitoefent op het aankoopproces. Om je campagnes en content aantrekkelijk te maken voor deze groep mensen, is het essentieel om ze grondig te onderzoeken. Probeer relevante vragen over de doelgroep te formuleren en ze te beantwoorden, dit helpt je bij het formuleren van een afgestemde en overtuigende waardepropositie!

Ook in B2B marketing speelt personalisatie een steeds belangrijkere rol. Het maakt interactie voor werknemers van bedrijven namelijk menselijk en vertrouwd. Persoonlijke en gerichte communicatie draagt bij aan de effectiviteit van marketing en een betere relatie met (potentiële) klanten. Zo zorgt gepersonaliseerde content voor meer interesse en hogere conversie percentages bij je doelgroep. Hierbij kan je denken aan het personaliseren van e-mails, landingspagina’s of blog artikelen. Met name interessant als je wil investeren in het overtuigen van relatief grote klanten!

Een ingewikkelde term, maar onmisbaar voor B2B marketing. Het betekent eigenlijk letterlijk content die door gebruikers is gemaakt. De meest bekende vormen van deze content zijn klantbeoordelingen, klantcases of foto’s en video’s waarin klanten je product of dienst gebruiken. Maar er zijn nog veel meer creatieve mogelijkheden om je klanten deze ervaring te laten delen. De content is enorm effectief, omdat bezoekers de mening van andere bezoekers meer vertrouwen dan de organisatie zelf. Zeker als ze zien dat anderen er enthousiast over zijn, dit kan jouw potentiële klanten over de streep trekken!

De meest doelgerichte strategie in B2B marketing. Je kiest hierbij organisaties waarmee je zaken wil doen en creëert afgestemde gepersonaliseerde marketing voor deze target accounts. Het gaat hier dus niet om zoveel mogelijk leads verzamelen, maar om uit bestaande leads de beste te kiezen en hierop marketing- en sales te richten. Het vergt dus relatief veel inspanning per target, maar ook voor grotere kans van slagen door de relevante campagnes. Investeren in klanten met veel potentie loont!

Meer dan de helft van het totale websiteverkeer is afkomstig van mobiele devices. B2B websites lopen nog achter op deze statistiek, op deze sites is de desktop nog steeds hofleverancier. Dit is allesbehalve een reden om de mobile first regel te negeren. Google neemt de mobiele site namelijk mee in de ranking factor. Als deze niet goed is, wordt je dus ook minder goed beoordeeld. Natuurlijk wil je ook geen potentiële klanten mislopen, je B2B targets zitten ook bijna allemaal op hun mobiel. Natuurlijk wil je bij hen geen slechte ervaring achterlaten door je niet-geoptimaliseerde website!

Door beschikbare online data te analyseren, kijk je direct naar het gedrag van bezoekers op jouw website. Ze komen en ze gaan weer, maar het is essentieel om deze ‘mini-klantreis’ ook goed te analyseren. Waar wordt vaak op geklikt? Waar haken veel bezoekers af? Deze antwoorden zorgen voor aanknopingspunten om te optimaliseren. Je wilt de gebruikerservaring op jouw website zo aangenaam mogelijk maken voor je potentiële klanten. Zeker bij een B2B website, aangezien deze vaak minder websiteverkeer hebben door een kleinere doelgroep. Je wil dus het maximale uit elke bezoeker halen!

Frank Geereking
Manager Helpdesk Vakmanschap Techniek
Frank

Yeps heeft voor 12 merken nieuwe websites gerealiseerd. Uit hun onderzoek bleek dat de huidige websites voor meerdere doelgroepen ingericht waren en dat de informatie daardoor te moeilijk was voor de gewenste eindgebruiker. Het design en de inhoud van de websites zijn nu gericht op de belangrijkste doelgroep en is zeer versimpeld. Hierdoor heeft onze helpdesk 50 telefoontjes per dag minder.

Martijn van Keulen
Eigenaar OC De Pelikaan
Martijn

Je merkt dat je echt te maken hebt met een marketingbureau dat werkt als team, heel goed samenwerkt, sterke communicatie heeft en een complete dienst levert. Ik heb het gevoel dat ze bij Yeps echt weten wat ze doen, het zijn echte specialisten, en dat blijkt maar weer uit het resultaat. Ik vind het vooral fijn dat ik alles onder één dak heb en zelf niet meer hoef te schakelen tussen meerdere partijen, dat is erg prettig.

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie