B2B Online Marketing
Het doel van online marketing voor B2B is in de kern eigenlijk hetzelfde als B2C-marketing, namelijk producten of diensten onder de aandacht brengen van potentiële kopers. Het grootste verschil zit hem in de doelgroep; je hebt namelijk niet te maken met individuele consumenten maar met organisaties.
Onze werkwijze voor een B2B online marketing strategie.
We richten ons op het DMU (Decision Making Unit) van organisaties in jouw doelgroep. Toevallig zijn deze beslissers van een organisatie ook gewoon mensen! Ze bevinden zich alleen in een zakelijke omgeving. De marketingspecialisten van Yeps hebben jarenlange ervaring met het creëren van succesvolle B2B-campagnes. Profiteer van onze deskundigheid. Let’s create your brand!
Let’s…
Let’s meet!
We starten elke samenwerking eerst met een kennismaking. We willen jouw bedrijf en medewerkers beter leren kennen voordat we starten. Zo krijgen we een goed beeld van jullie huidige problemen en belangen in de uitvoering van het project. Dit nemen we mee om jullie maatwerk te leveren.
Let’s analyse.
Hier gaan we jouw online data analyseren om een goed beeld te krijgen van de situatie. Denk aan zoekwoorden waarop je gevonden wordt, de analytics van je website en conversiepaden. We gebruiken hiervoor onze geavanceerde analysetechniek.
Let’s research.
Tijdens deze fase gaan we onder andere je doelgroep (met eventuele segmentaties) formuleren en onderzoeken. Hierbij doorgronden we de beslissers uit het DMU en hun zoekintenties. Ook onderzoeken we jouw concurrenten en strategische opties om ze te verslaan!
Let’s strategise.
Dit plan kan je zien als het plan van aanpak van het project. We presenteren je een marketingstrategie met een onderscheidende waardepropositie en campagnes die jouw doelgroep niet kunnen weerstaan! Na de oplevering van het marketingplan beslissen jullie zelf wie welk onderdeel uitvoert.
Let’s realise.
Het is nu tijd om de strategie te implementeren en uit te voeren. We voeren de benodigde digitale wijzigingen door voor een sterke basis. Vervolgens lanceren we campagnes met content die zorgt voor optimale leadgeneratie en conversiepercentages.
Let’s optimise.
De kunst van B2B marketing is om continu te monitoren en optimaliseren. We houden trends en ontwikkelingen van de markt in de gaten. Analyseren behaalde resultaten en voeren, indien nodig, aanpassingen door. We houden je op de hoogte met strakke maandelijkse rapportages en formuleren samen nieuwe doelstellingen zodra ze behaald zijn!
6 succesfactoren voor B2B-marketing.
B2B-marketing is nooit hetzelfde, zelfs vaak heel verschillend. Dus helaas geen geheime formule die voor iedere organisatie werkt. Er zijn wel een aantal succesfactoren die je kan toepassen in jouw B2B-marketingstrategie. We hebben er zes uitgekozen en op een rijtje gezet.
Verplaats je in je doelgroep
Je wil met B2B marketing verkopen aan organisaties met specifieke problemen of behoeften. Je focust hiervoor op het DMU (Decision Making Unit) van organisaties uit je doelgroep. Het gaat hier meestal niet alleen om de eigenaar of directeur maar iedereen die invloed uitoefent op het aankoopproces. Om je campagnes en content aantrekkelijk te maken voor deze groep mensen, is het essentieel om ze grondig te onderzoeken. Probeer relevante vragen over de doelgroep te formuleren en ze te beantwoorden, dit helpt je bij het formuleren van een afgestemde en overtuigende waardepropositie!
Personalisatie
Ook in B2B marketing speelt personalisatie een steeds belangrijkere rol. Het maakt interactie voor werknemers van bedrijven namelijk menselijk en vertrouwd. Persoonlijke en gerichte communicatie draagt bij aan de effectiviteit van marketing en een betere relatie met (potentiële) klanten. Zo zorgt gepersonaliseerde content voor meer interesse en hogere conversie percentages bij je doelgroep. Hierbij kan je denken aan het personaliseren van e-mails, landingspagina’s of blog artikelen. Met name interessant als je wil investeren in het overtuigen van relatief grote klanten!
User-generated content
Een ingewikkelde term, maar onmisbaar voor B2B marketing. Het betekent eigenlijk letterlijk content die door gebruikers is gemaakt. De meest bekende vormen van deze content zijn klantbeoordelingen, klantcases of foto’s en video’s waarin klanten je product of dienst gebruiken. Maar er zijn nog veel meer creatieve mogelijkheden om je klanten deze ervaring te laten delen. De content is enorm effectief, omdat bezoekers de mening van andere bezoekers meer vertrouwen dan de organisatie zelf. Zeker als ze zien dat anderen er enthousiast over zijn, dit kan jouw potentiële klanten over de streep trekken!
Account-based marketing
De meest doelgerichte strategie in B2B marketing. Je kiest hierbij organisaties waarmee je zaken wil doen en creëert afgestemde gepersonaliseerde marketing voor deze target accounts. Het gaat hier dus niet om zoveel mogelijk leads verzamelen, maar om uit bestaande leads de beste te kiezen en hierop marketing- en sales te richten. Het vergt dus relatief veel inspanning per target, maar ook voor grotere kans van slagen door de relevante campagnes. Investeren in klanten met veel potentie loont!
Mobile first
Meer dan de helft van het totale websiteverkeer is afkomstig van mobiele devices. B2B websites lopen nog achter op deze statistiek, op deze sites is de desktop nog steeds hofleverancier. Dit is allesbehalve een reden om de mobile first regel te negeren. Google neemt de mobiele site namelijk mee in de ranking factor. Als deze niet goed is, wordt je dus ook minder goed beoordeeld. Natuurlijk wil je ook geen potentiële klanten mislopen, je B2B targets zitten ook bijna allemaal op hun mobiel. Natuurlijk wil je bij hen geen slechte ervaring achterlaten door je niet-geoptimaliseerde website!
Analyseer en optimaliseer
Door beschikbare online data te analyseren, kijk je direct naar het gedrag van bezoekers op jouw website. Ze komen en ze gaan weer, maar het is essentieel om deze ‘mini-klantreis’ ook goed te analyseren. Waar wordt vaak op geklikt? Waar haken veel bezoekers af? Deze antwoorden zorgen voor aanknopingspunten om te optimaliseren. Je wilt de gebruikerservaring op jouw website zo aangenaam mogelijk maken voor je potentiële klanten. Zeker bij een B2B website, aangezien deze vaak minder websiteverkeer hebben door een kleinere doelgroep. Je wil dus het maximale uit elke bezoeker halen!
Cases waar we trots op zijn.
Eureka, van actieplan tot identiteit
Voor Eureka stelden wij een concreet marketingcommunicatieplan op waarbij we de merkidentiteit, doelgroep en concurrentie onderzochten. Dit onderzoek was de basis voor een concrete strategie en actieplan voor 2020. Het actieplan is inmiddels uitgewerkt naar een nieuwe huisstijl, nieuwe website, diverse promotiematerialen, een contentkalender en een corporate brochure.
Marketingstrategie als grondslag voor Cbt
Voor een heldere brandidentiteit, scherpe positionering en een gerichte strategie ontwikkelde Yeps voor Cbt in 2019 een marketingplan. Het plan legde een gegronde basis voor de marketingactiviteiten van Cbt. Inmiddels stellen we jaarlijks een concreet vervolgplan op, plaatsen we wekelijks content volgens de contentkalender en behalen we met online marketing interessante resultaten.
Een nieuw uiterlijk voor Qolor
Qolor is een detacheringsbedrijf dat zich richt op de branches cybersecurity en safetymanagement. Tijdens de gesprekken met Qolor werd duidelijk dat ze toe waren aan een nieuwe mentale en visuele merkidentiteit met bijbehorende merkuitingen. Een nieuwe merkidentiteit die sterke kanten van de organisatie uitstraalt, bij deze tijd past en de doelgroep aanzet tot actie.
Een nauwe samenwerking met Consis
Consis Academie is dé opleider van Wft-modules in de financiële wereld. Het diverse aanbod is makkelijk leesbaar en toegankelijk met een mbo-, hbo of wo opleiding. In deze casus vertellen we over deze nauwe samenwerking.
Let's hear it from them.
Stefan Jongenburger
Eureka Examens
Marketing is meer dan zichtbaarheid en vindbaarheid. Yeps heeft Eureka door haar planmatige en praktische aanpak weten te ontwikkelen tot het merk dat we nu zijn. En op dat merk zijn we trots!
Richard Huurman
Cbt
Yeps heeft voor ons een strategisch marketingplan ontwikkeld en op basis van een jaarplanning promoten zij onze nieuwe producten/diensten. Het afgelopen jaar heeft Yeps twee nieuwe websites voor ons ontwikkeld, de algemene website en één speciaal voor werkplekleren. Yeps is een flexibele partner in de uitvoer en houdt zicht op de lange termijn. Daarbij zijn ze schrikbarend grappig.
Robert Kraaijenzang
Prodeta
Yeps heeft goede SEO-vriendelijke websiteteksten geschreven en wist de gewenste tone-of-voice door te voeren, zodat de website echt onze identiteit weergeeft.
Laurens gruwel
Qolor
Ik heb de samenwerking met Yeps als erg prettig ervaren. De samenwerking was laagdrempelig en verliep vlot. Het voelde als zakendoen op een vriendschappelijke basis. Tot slot zou ik Yeps omschrijven als een gedreven, professionele club met jonge mensen die weten wat ze willen.
Janet Schakelaar
Consis Academie
Ik zou Yeps absoluut aanraden aan anderen. Yeps is deskundig en zeer servicegericht, daarom zijn zij voor Consis Academie een hele fijne partij om mee samen te werken.