Wil jij opvallen en nieuwe klanten trekken naar je bedrijf? Dan moet je je onderscheiden van de concurrentie. Je moet als bedrijf zichtbaar zijn in je markt, maar hoe doe je dat? Dit kan je doen door het inzetten van marketing. Maar hoe weet je of de marketing die je in zet wel de juiste is om jouw doelgroep aan te spreken en je bedrijf echt onderscheidend te maken? Dat doe je aan de hand van een marketingstrategie.
Effectieve marketing begint met een weloverwogen en goed onderbouwde marketingstrategie. Een goede marketingstrategie helpt om duidelijke, realistische en meetbare marketingdoelstellingen voor jouw bedrijf op te stellen.
Inhoud
Wat is het doel van een marketingstrategie?
Jouw marketingstrategie is van invloed op de manier waarop je jouw bedrijf runt, dus deze moet in overleg met het hele team worden ontwikkeld.
Een marketingstrategie is een plan om een specifiek marketinggerelateerd doel (of doelen) op een gerichte en haalbare manier te bereiken. Het houdt rekening met wat jouw bedrijf momenteel goed doet en wat je mist met betrekking tot de marketingdoelstellingen die je stelt, zodat de kans groter is dat je het bereikt
Het kiezen van een geschikte marketingstrategie voor het bedrijf brengt veel voordelen met zich mee, zoals:
- Verhoogde omzet
- Duurzame groei voor het bedrijf
- Begrijpen wat jouw klanten willen
- Voldoen aan de behoeften en het overtreffen van verwachtingen van klanten
- Versterken van de relatie met de doelgroep
- Bouwen aan het merk in de beleving van jouw doelgroep
Marketingstrategie vs. marketingplan
Een marketingstrategie bepaalt de algemene richting en doelen voor jouw marketing en verschilt daarom van een strategisch marketingplan, waarin de specifieke acties worden beschreven die je moet ondernemen om de marketingstrategie uit te voeren. Een marketingstrategie kan voor meerdere jaren worden ontwikkeld, terwijl een marketingplan meestal de tactieken voor het komende jaar beschrijft die zorgen dat jouw doelen worden bereikt.
Een marketingplan is een rapport dat jouw marketingstrategie voor het komende jaar, kwartaal of maand schetst. Een marketingplan omvat doorgaans:
- Een overzicht van de marketing- en advertentiedoelen van jouw bedrijf.
- Een beschrijving van de huidige marketingpositie van jouw bedrijf.
- Een tijdlijn van wanneer taken binnen jouw strategie worden voltooid.
- Key performance indicators (KPI’s) die je gaat volgen.
- Een beschrijving van de doelmarkt en klantbehoeften van jouw bedrijf.
De omvang van een marketingplan is afhankelijk van het doel of het type organisatie waarvoor het bedoeld is. Je kunt bijvoorbeeld een marketingplan opstellen dat een overzicht geeft van de volledige marketingstrategie van een bedrijf of je kunt je enkel concentreren op een specifiek kanaal zoals SEO, socialmediamarketing of contentmarketing.
Hoe kan je een effectieve marketingstrategie opstellen?
Er zijn verschillende manieren om marketingstrategieën effectief te maken, dus het is belangrijk om te focussen op de belangrijkste communicatiekanalen (traditionele en online media) en om de strategieën te kunnen uitvoeren en deze tot een succes te brengen.
Bepaal de doelstellingen en het proces:
- Analyseer jouw positie in de markt: identificeer je doelgroep, je concurrentie en wat er speelt binnen jouw bedrijf. Bepaal daarnaast welke de sterke punten zijn en welke je moet verbeteren.
- Stel doelen vast: creëer haalbare merk- en verkoopdoelstellingen en bepaal het tijdsbestek om deze te bereiken.
- Maak het meetbaar: bepaal hoe je het behalen van doelen gaat meten en hoe je denkt dat het hele proces geleidelijk zal verlopen.
- Ontwerp de tactieken: nadat je jouw positie en doelen hebt onderzocht, maak je actiepunten op basis van jouw ondervindingen.
Doelgroep
Voor een effectieve marketingstrategie is het noodzakelijk om jouw concurrentie te kennen en te weten welke toegevoegde waarde jouw product of dienst heeft die de concurrentie niet heeft. Wie jouw doelgroep is, heeft invloed op veel belangrijke beslissingen die je moet nemen, van branding en prijsbepaling tot de berichten die je plaatst op social media en de marketingkanalen waarop je jouw producten of diensten promoot.
Hoe beter je doelgroep is omschreven, hoe beter de marketingstrategie zal zijn. Je maakt alle marketinginhoud, berichten en advertenties namelijk met hen in gedachten. Naarmate je meer inzicht krijgt, krijg je steeds beter in de gaten wie precies binnen jouw doelgroep valt. Wees dus niet bang om te leren en je doelgroep af en toe aan te passen. Het is prima mogelijk een andere groep klanten te moeten zoeken dan de klanten die je in de eerste instantie wilde bereiken.
Concurrentie
Voor een effectieve marketingstrategie is het noodzakelijk om jouw concurrentie te kennen en te weten welke toegevoegde waarde jouw product of dienst heeft die de concurrentie niet heeft. Wie jouw doelgroep is, heeft invloed op veel belangrijke beslissingen die je moet nemen, van branding en prijsbepaling tot de berichten die je plaatst op social media en de marketingkanalen waarop je jouw producten of diensten promoot.
Hoe beter je doelgroep is omschreven, hoe beter de marketingstrategie zal zijn. Je maakt alle marketinginhoud, berichten en advertenties namelijk met hen in gedachten. Naarmate je meer inzicht krijgt, krijg je steeds beter in de gaten wie precies binnen jouw doelgroep valt. Wees dus niet bang om te leren en je doelgroep af en toe aan te passen. Het is prima mogelijk een andere groep klanten te moeten zoeken dan de klanten die je in de eerste instantie wilde bereiken.
SWOT
Een SWOT-analyse is een eenvoudige, maar krachtige techniek die door bedrijven wereldwijd wordt gebruikt om hun huidige positie te beoordelen en aan te passen voordat ze hun strategie definitief maken.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Deze methode is de belangrijkste manier waarop bedrijven zichzelf positioneren. Hij bepaalt in hoeverre ze zijn afgestemd op hun visie, doelen, groeitrajecten en succesbenchmarks. Sterke en zwakke punten verwijzen naar de interne aspecten van je bedrijf. Dat zijn de dingen waar je zelf controle over hebt. Kansen en bedreigingen verwijzen over het algemeen naar externe elementen die je niet kunt beheersen, zoals de acties van je concurrenten of de toestand van de markt. Een SWOT-analyse kan voor allerlei verschillende onderdelen worden gebruikt, zoals een marketingproject, een verkoopcampagne, een nieuwe businesscase of zelfs het vernieuwen van je merk.
Doelstellingen
SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn essentieel voor een sterke marketingstrategie. Deze geven je niet alleen iets om naartoe te werken, maar ze helpen je ook de voortgang te volgen en je verantwoordelijk te houden. De doelstellingen van de marketingstrategie moeten jouw bedrijfsdoelstellingen weerspiegelen.
Marketingdoelen kunnen zijn jouw naamsbekendheid te vergroten of hoogwaardige leads te genereren. Misschien wil je ook jouw expertise in de branche laten groeien of de klantwaarde vergroten.
Wat je doelen ook zijn, zorg dat je exact weet hoe ze in elkaar steken en hoe jouw organisatie eraan kan werken om ze het komende jaar te bereiken.
Marketingmix
Een goed doordachte marketingstrategie helpt je om duidelijke doelstellingen te stellen op basis van de huidige situatie waarin jouw bedrijf zich bevindt. De strategie omschrijft hoe die doelstellingen worden bereikt, inclusief de doelgroep waarop moet worden gefocust en hoe het bedrijf zich positioneert. Om de juiste tactieken definiëren om dit plan te laten slagen, is de uitgebreide marketingmix (7P’s) nodig.
Wat is de marketingmix?
De marketingmix verwijst naar de tactieken (of marketingactiviteiten) die je gebruikt om aan de behoeften van de klant te voldoen en je aanbod duidelijk aan hen over te brengen. Hiervoor maak je gebruik van de 7P’s; Product, Plaats, Prijs en Promotie (McCarthy, 1960) en drie extra elementen, Personen, Processen en Physical evidence (Booms & Bitner, 1982) die je helpen de marketinguitdagingen aan te gaan.
De 7 P’s
Product
Product verwijst naar wat je verkoopt, inclusief alle kenmerken, voordelen en voordelen die klanten krijgen door jouw product of dienst te kopen of af te nemen. Wanneer je een product op de markt brengt, moet je nadenken over de belangrijkste kenmerken en voordelen die klanten willen of nodig hebben, inclusief styling, kwaliteit, garantie en accessoires.
Plaats
Plaats is waar jouw producten en diensten worden gezien, gemaakt, verkocht of verspreid. Voor klanten is toegang tot producten essentieel. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten je kunnen vinden. Het product moet beschikbaar zijn waar jouw doelgroep het gemakkelijkst kan ‘winkelen’. Dit kan bijvoorbeeld via je website zijn, of in een bepaalde winkel of winkels.
Prijs
De prijs die je vraagt is belangrijk, want die bepaalt de winst die je op het product of de dienst maakt. Het product moet altijd worden gezien als een product met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit betekent niet noodzakelijk dat het de goedkoopste moet zijn; een van de belangrijkste principes van marketing is dat klanten meestal graag wat meer betalen voor iets dat heel goed voor hen werkt.
Promotie
Reclame, PR, verkooppromotie, persoonlijke verkoop en, iets moderner, social media zijn allemaal belangrijke communicatiemiddelen voor een organisatie. Deze tools moeten worden gebruikt om de boodschap van de organisatie over te brengen aan het juiste publiek op de manier die ze het liefst zouden horen, of het nu informatief is of een beroep doet op hun emoties.
Personen
Personen verwijzen naar het personeel en de verkopers die voor jouw bedrijf werken, inclusief jijzelf. Het hebben van de juiste mensen (door aan te nemen of te trainen) is essentieel omdat ze net zo goed deel uitmaken van het aanbod als de producten of diensten die je aanbiedt. Wanneer je een uitstekende klantenservice biedt, creëer je een positieve ervaring voor je klanten en breng je daarmee jouw merk bij hen op de markt. Op hun beurt kunnen bestaande klanten via mond-tot-mondreclame jouw uitstekende service verspreiden.
Processen
Het is heel duidelijk dat klantervaring de klanttevredenheid bepaalt. De ervaring begint bij het eerste aanspreekpunt en gaat door tot na de verkoop, inclusief after-sales service. Het proces van het omgaan met klanten bij het eerste contact, tijdens de verkoop en daarna, is daarom cruciaal voor de algehele klanttevredenheid.
Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- De website en hoe snel de pagina’s laden;
- Het bestelproces: één klik of niet en hoe de klant kan betalen;
- De informatie die na aankoop aan klanten wordt verstrekt, inclusief over eventuele vertragingen in de levering.
Physical evidence (fysiek bewijs)
Fysiek bewijs verwijst naar wat de klant ‘ziet’ van jouw product of dienst. Het laat hen zien hoe het zou zijn om het te bezitten of te gebruiken. Bijna alle diensten bevatten fysieke elementen, zelfs als het grootste deel van de dienst immaterieel is.
Het omvat bijvoorbeeld je website of je bedrijfspand of winkel. Het bevat ook testimonials van klanten, vooral als ze zich op een onafhankelijke site zoals Google, Facebook of Webwinkelkeur bevinden.
Net als de prijs, geeft het fysieke bewijs een belangrijk signaal aan klanten over jouw product, dus is het belangrijk dat je website bijvoorbeeld de juiste indruk van jouw product of dienst geeft.
Aan de slag
De combinatie van alle bovenstaande elementen zorgen dat jij de best mogelijke marketingstrategie kan ontwikkelen voor jouw bedrijf. Lukt het je niet zelf, of besteed je het liever uit? Neem dan contact op met Sebastiaan, hij kan je helpen om een knaller van een marketingstrategie te ontwikkelen voor jouw bedrijf.
Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen, we denken graag vrijblijvend met je mee.
Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!