Google Expanded Text Ads zijn verdwenen

Leestijd: 4 minuten

Google heeft aangekondigd dat vanaf 30 juni 2022 de Expanded Text Ads (de uitgebreide tekstadvertenties) verleden tijd zijn. Vanaf dat moment is het toevoegen van nieuwe uitgebreide tekst advertenties en het aanpassen van bestaande advertenties in de huidige vorm niet meer mogelijk. Eerder gemaakte en actieve ETA’s (Expanded Text Ads) blijven wel in het advertentiesysteem draaien en zijn na de deadline alsnog zichtbaar voor klanten. Uitgebreide tekstadvertenties kunnen na de 30ste nog wel onderbroken, hervat of verwijderd worden. Google veranderd de advertentievorm, omdat zij relevantere advertenties willen tonen aan gebruikers passend bij de constant veranderende zoekopdrachten. Wij vertellen je alles wat je moet weten en kan doen in deze blog!

Google Expanded Text Ads worden vervangen door responsieve zoekadvertenties

Na de deadline is het gebruiken van responsieve advertenties (RSA’s) verplicht voor bedrijven die adverteren in het zoeknetwerk van Google. De advertentievorm die gebruikers zien in Google blijft hetzelfde, de verandering zit in de wijze waarop de adverteerders de advertenties samenstellen en hoe ze getoond worden aan de gebruiker in Google. Bij RSA’s worden meerdere koppen en beschrijvingen toegevoegd in één advertentie. Google stelt de advertentie samen op basis van de specifieke zoekopdracht van de gebruiker. Voor adverteerders wordt het dus moeilijker om te zien welke exacte advertentie het beste werkt.

Wat zijn de verschillen tussen text ads en responsieve zoekadvertenties?

Bij het maken van uitgebreide tekstadvertenties geven adverteerders een vast aantal koppen en beschrijvingen op, die precies zo worden weergegeven. Bij de responsieve zoekadvertenties is het toevoegen van meerdere koppen en beschrijvingen mogelijk, de volgorde van de koppen en beschrijvingen die getoond worden bepaald Google. Hiermee verdwijnt de controle van de adverteerder grotendeels. Echter is het vastzetten van koppen en beschrijvingen wel mogelijk, waardoor adverteerders niet alle controle verliezen. Met de mogelijkheid tot vastzetten, kunnen koppen en beschrijvingen op een vaste positie in de advertentie getoond worden. Bijvoorbeeld als een opgegeven kop per se op de positie van de eerste kop getoond moet worden. Ditzelfde geldt voor beschrijvingen.

Afbeelding 1 Voorbeeld ETA

Voorbeeld ETA

Afbeelding 2 Voorbeeld RSA Koppen

Voorbeeld RSA

RSA’s onderscheiden zich van ETA’s door de volgende eigenschappen:

  • Bij het maken van ETA’s geeft Google na het beoordelen een oordeel over de kwaliteit van de advertenties. Dit veranderd bij het maken van RSA’s. Tijdens het schrijven van dit type advertenties geeft Google direct een kwaliteitsbeoordeling aan de advertentie.
  • Om de kwaliteitsbeoordeling te verbeteren, worden ook verbetersuggesties getoond. Het verbeteradvies is gebaseerd op de volgende twee factoren:
  • Worden er voldoende van elkaar verschillende koppen en beschrijvingen geschreven?
  • Worden populaire zoekwoorden uit de advertentiegroep verwerkt in de advertentie?
  • RSA’s bevatten maximaal 15 koppen, bij ETA’s lag het maximum op 3 koppen (de gebruikers in Google zien nog steeds maximaal 3 koppen, daar veranderd dus niks in).
  • Het vastzetten van koppen en beschrijvingen in een bepaalde volgorde.
Afbeelding 3 Voorbeeld Vastzetten Beschrjivingen

Voorbeeld vastzetten beschrijvingen

Voordelen en nadelen tegen elkaar afgezet

Ondanks dat veel online marketeers balen dat ze controle verliezen, zijn er ook punten die in het voordeel spreken van de RSA’s:

  • Het tonen van relevantere advertenties aan gebruikers op basis van een exacte zoekopdracht.
  • Advertenties zijn beter afgestemd op verschillende apparaten.
  • Direct inzicht in de advertentiekwaliteit door Google’s beoordelingssysteem.
  • In kortere tijd meerdere advertenties schrijven.

Afgelopen jaren heeft Google al gekozen om de modifier voor brede zoekwoorden uit te schakelen, waardoor er minder controle op zoekwoorden kwam. Met het verdwijnen van de ETA’s verdwijnt er voor adverteerders opnieuw een stukje controle op campagnes. Dat brengt de volgende nadelen met zich mee:

  • Minder invloed op de exacte advertentie die aan gebruikers getoond wordt.
  • Een eind aan het A/B-testen van verschillende advertenties.
  • RSA’s presteren uit eigen ervaring in de praktijk minder dan ETA’s. De verandering heeft dus ook gevolgen voor de prestaties van het account.

De wijziging in Google Ads heeft blijvende gevolgen die door adverteerders geaccepteerd moeten worden. Zo wordt het A/B-testen na genoeg onmogelijk. Wel kan getest worden welke type koppen en beschrijvingen goed werken. Het maken van verschillende type categorieën en het vastzetten van deze categorieën op een positie, is bijvoorbeeld een manier om advertenties te testen.

Afbeelding 4 Kwaliteitsbeoordeling RSA

Voorbeeld kwaliteitsbeoordeling RSA

Hoe kan je voorbereiden op nieuwe advertenties?

Met nog een aantal maanden voor de deadline, is er voldoende tijd om je accounts klaar te stomen voor de verandering. Wij doen dat op de volgende manieren:

  • Tot 30 juni blijven toevoegen van ETA’s die ook na juni bruikbaar zijn. Google geeft zelf aan dat ETA’s die voor 30 juni gemaakt zijn actief blijven. Het veranderen van tekstuele inhoud van deze advertenties vervalt alleen. Maak dus nu nog gebruik van de mogelijkheden die er zijn!
  • Het klaarzetten van campagnes die op de planning staan in 2022, maar pas na 30 juni online gaan.
  • Ervoor zorgen dat elke actieve advertentiegroep voor 30 juni 2022 minimaal 1 RSA heeft, geschreven op basis van de best lopende ETA’s.

Aan de slag

Het is balen dat de ETA’s verdwijnen, maar gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Ga er mee aan de slag, kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je met veel enthousiasme precies vertellen wat je moet doen om het beste resultaat te bereiken.

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie