Is linkbuilding nog steeds belangrijk?

Leestijd: 4 minuten

Linkbuilding: de manier om jouw website bovenaan in Google te krijgen. Tenminste, als je zo’n 10 jaar terug in de tijd zou gaan. Tegenwoordig is het vertrouwen in linkbuilding erg gedaald. Al jaren gaat het verhaal dat de tijd van linkbuilding nu echt voorbij is. Het zou niet meer werken om jouw dienst of product boven aan de zoekresultaten van Google te krijgen. Of dat echt zo is? Dat zoeken wij voor je uit.

Verandering in linkbuilding

Natuurlijk is er een hoop veranderd in de loop der jaren, zeker wanneer het gaat om linkbuilding. De zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van natuurlijke en onnatuurlijke linkbuilding. Daarnaast gaat het de laatste jaren steeds meer over kwalitatieve backlinks dan over kwantitatieve backlinks.

In-content links, gerelateerd aan het onderwerp van jouw dienst of product, zijn beter dan een link via een startpagina. Anno 2022 werken ze echter allebei nog. Het belangrijkste is hoe je links inzet voor je SEO-strategie. Al jaren wordt gezegd dat Google linkbuilding bestraft of dat het niet meer werkt, de verhalen blijven zich herhalen. Terecht, of onterecht?

Wat is linkbuilding precies?

Linkbuilding is het genereren van links naar externe webpagina’s die relevant zijn voor jouw product of dienst. Het doel van linkbuilding is om hoger te komen in zoekmachines.

Als we kijken hoe Google sterk geworden is in het plaatsen van de meest relevante content bovenaan de pagina, dan blijkt dat Google zwaar meeweegt hoeveel links naar een pagina of website verwijzen die relateren aan de content die de gebruiker zoekt. Op basis daarvan geeft Google de best aansluitende resultaten weer die relevant zijn voor jou. Toen bedrijven hierachter kwamen, werden er heel veel backlinks gemaakt naar pagina’s zodat ze goed gevonden werden.

Wat is een backlink eigenlijk?

Misschien is een backlink het makkelijkst te vergelijken met een review. Elke review of stem over jouw dienst of product heeft waarde en zorgt dat andere mensen meer vertrouwen krijgen in jouw dienst of product en vervolgens sneller overgaan tot een aankoop. Zo werkt het met backlinks ook. Google ziet elke link die verwijst naar jouw website als een soort stem van een ander. Hoe meer stemmen (backlinks) Google ziet, hoe hoger een website getoond wordt door Google. Google heeft dit verfijnd door ook te kijken naar de kwaliteit van een backlink. De kwaliteit van een backlink is een combinatie van relevantie en hoe Google de kwaliteit van de derde website beoordeeld.

Wat bereik je nu nog met linkbuilding?

Sinds Google marktleider is binnen de zoekmachines hebben ze het algoritme, waarmee ze de juiste resultaten bovenaan plaatsen, enorm veranderd. Zo zijn er veel updates geweest in de loop der jaren en blijft Google het algoritme continue verbeteren met Artificial Intelligence (AI). Dit houdt in dat Google tegenwoordig rekening houdt met meer dan 200 factoren bij het weergeven van de meest relevante pagina passend bij jouw zoekopdracht. Eén ding waar we wel zeker over zijn, is dat linkbuilding technieken uit 2010 irrelevant zijn geworden. Google blijft updaten en houdt het proces stukken strenger, zelfs realtime, in de gaten sinds de Penguin update. Toch geven vele online marketeers en SEO-specialisten aan dat linkbuilding belangrijker is dan ooit, en dat externe links wel 30 tot 50 procent van je ranking in Google bepalen. Dat is behoorlijk wat.

Hoe onderhoud ik een goed linkprofiel?

Natuurlijk begint linkbuilden altijd met het optimaliseren van de website en alle pagina’s, hierdoor zorg je ervoor dat Google jouw website helemaal correct kan zien en op juiste waarde kan schatten. Dan komt de volgende stap, het echte linkbuilden en een linkprofiel creëren voor de website. Dit doe je omdat het voor een extra stijging in de rankings kan zorgen. Een goed linkprofiel moet natuurlijk overkomen en daarmee gezond en rustig opgebouwd worden door een specialist, bijvoorbeeld een online marketeer of SEO-specialist. Bij het instellen moet je denken aan do-follow en no-follow backlinks, social backlinks, autoritaire backlinks, videobacklinks en backlinks in een pdf. Heb je aan het laatste type backlink weleens gedacht?

Een goed linkprofiel is dus “natuurlijk” opgebouwd en heeft een goede mix van kwalitatieve backlinks en andere verschillende soorten backlinks. Hierbij moeten vooral de sociale backlinks van LinkedIn, Twitter en andere socialmediaplatformen niet worden vergeten. Ook review sites als TripAdvisor en Google My Business zijn een belangrijk onderdeel van linkbuilding tegenwoordig.

Wat zijn dofollow en nofollow backlinks?

Er zit een groot verschil tussen dofollow en nofollow backlinks. De naam zelf geeft het al enigszins weg. Met het toevoegen van een dofollow tag aan je link zeg je eigenlijk tegen Google dat ze de link moeten volgen. Met nofollow link zeg je precies het tegenovergestelde, Google hoeft deze link niet te volgen. Dat maakt een nofollow backlink van een lage waarde. Waarom zou je dan alsnog een nofollow backlink gebruiken? Nofollow links worden vaak ingezet voor spamlinks. Met een nofollow tag zorg je ervoor dat, ondanks de spamlinks, jouw website van hoge waarde blijft.

Wat zijn relevante backlinks voor mijn website?

Relevante backlinks zijn artikelen op andere websites met content die gerelateerd is aan jouw dienst of product. Je kan bijvoorbeeld als gastblogger content met een backlink plaatsen op andere websites, waardoor je zelf relevante backlinks creëert. Als dit ook nog op websites zijn die in jouw niche toonaangevend zijn, dan is de waarde van de backlink nog hoger voor Google en dus ook een betere positie in de zoekmachine.

Linkbuilding is dus, ondanks alle tegenspraak, nog steeds een belangrijk deel van een complete SEO-strategie in de marketing van je diensten of producten. Linkbuilding heeft bewezen nog van grote waarde te zijn voor leads en conversies. Wel staat diversiteit en kwaliteit hoog in het vaandel. Voor Google moet een linkprofiel er natuurlijk en vertrouwd uit zien. Een ervaren online marketeer of specialist kan hier echt een strategie voor ontwikkelen en daarmee jou op de eerste pagina krijgen.

Aan de slag

Zie jij de waarde in van backlinken en ga je er zelf mee aan de slag? Let er dan echt op dat je het op een natuurlijke manier verwerkt in je website, je wil natuurlijk Google wel te vriend houden. Ben je toch niet zo zeker van je zaak en besteed je het liever uit? Dan kan onze online marketeer je uit de brand helpen. Hij weet alles van online marketing en maakt waterdichte SEO-strategieën.

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie