Wat is marketing automation?

Leestijd: 3 minuten

We hebben allemaal wel eens iets via een webshop gekocht en vervolgens een e-mail ontvangen waarin andere interessante producten of een aantrekkelijke tijdelijke korting werden vertoond. Op die manier probeert de webshop je te overtuigen om nog een product aan te schaffen. Hoe kan het dat de webshop weet waar jij geïnteresseerd in bent? En zit er dan iemand al die persoonlijke mails te versturen? Nee, hiervoor heb je helemaal niemand nodig. Het gaat allemaal via marketing automation: marketing waar niemand tijd in hoeft te steken omdat het allemaal vanzelf gaat. Hoe dat werkt en hoe je het toepast, leggen wij je graag uit in deze blog.

Hoe werkt marketing automation?

De term ‘marketing automation’ spreekt eigenlijk al voor zich, het is marketing die via een geautomatiseerd proces verloopt. Met marketingautomatisering wordt bijvoorbeeld het salesteam door het systeem op de hoogte gebracht wanneer er actie ondernomen moet worden. In principe voert het systeem zelf de meeste handelingen uit waardoor er veel tijd overblijft voor het salesteam om te verdiepen in andere marketingaspecten. Is marketing automation dan enkel een systeem voor het versturen van e-mails naar mensen die iets hebben gekocht? Nee, het is veel meer dan dat! E-mailmarketing is wel een heel belangrijk onderdeel van marketing automation omdat dit vaak hét middel is om de klant te benaderen. Uiteindelijk is het veel meer dan alleen e-mailmarketing.

Meer dan alleen e-mailmarketing

Het voorbeeld van marketing automation over de aankoop in de webshop is gericht op de klant (b2c). Een voorbeeld voor business to business (b2b) is het downloaden van een whitepaper waar de gebruiker een week later de vraag krijgt of hij goed geïnformeerd is of eventueel hulp kan gebruiken.

Om een beeld te geven wat er allemaal mogelijk is met marketing automation zetten we een aantal mogelijkheden voor je op een rij:

  • Een lead database, een database waar je alle contacten in hebt staan met specifieke data per contact;
  • Lead management, waar je je contacten kan beheren. Zie welke uitingen ze hebben ontvangen, wat ze op je website bekijken, of ze een bepaalde leadscore hebben etc. Dit gebruik je daarna voornamelijk voor het segmenteren van je leads en contacten;
  • Tracken van de website, om te zien waar contacten zich op jouw website bevinden;
  • E-mail marketing, voor het versturen van e-mailcampagnes, maar nog belangrijker voor het versturen van e-mails met inhoud die voor de gebruiker interessant is of ze overhaalt iets te doen;
  • Een CRM-integratie, zodat marketing en sales nauw samen kunnen werken en het voor iedereen duidelijk is waar een contact zich bevindt in het salesproces;
  • En nog veel meer mogelijkheden zoals het plaatsen van content op social media, het ontwikkelen van landingspagina’s, de mogelijkheid om reviews te plaatsen, het ontwikkelen van formulieren om zo meer contacten en leads aan het CRM-systeem te koppelen en tools om dit alles te analyseren.

Kort gezegd, is marketing automation het bijhouden van gedrag en interesses van de gebruiker om hier vervolgens geautomatiseerd de juiste content op het juiste moment aan te bieden. Dit zijn niet alleen e-mail- en website-interactie, persoons- en bedrijfsgegevens die je bijhoudt, maar ook data om je klant en leads te segmenteren voor talloze doeleinden.

De voordelen van marketing automation zijn enorm. Je leads en klanten blijven zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Mede dankzij de content die voor hen relevant is, zijn ze eerder geneigd over te gaan tot aankoop. Zo kom jij erachter welke content goed werkt en kun je van je trouwe klanten ambassadeurs maken. Uiteindelijk is het enorm kostenbesparend; je salesteam is pas nodig wanneer een lead al lauw is gemaakt, cross- en upsells automatisch verloopt, reviews automatisch worden aangejaagd en de rapporten en analyses zijn geautomatiseerd.

Aan de slag

Heb jij niet genoeg informatie kunnen halen uit deze marketingautomation-tips? Wil je meer weten waarom marketing automation voor jou zou werken? Of wil je graag starten met marketing automation? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie