Het populairste socialmediaplatform, Instagram, heeft sinds een tijdje een shopping-functie: Instagram Shopping. Deze functie zorgt ervoor dat gebruikers rechtstreeks via foto’s en video’s producten kunnen kopen en verkopen. Door deze functie hoeven gebruikers het platform niet te verlaten om op Instagram te winkelen, wat een nieuwe revolutie is in de Instagram-commerce. In deze blog lees je alles over deze functie, hoe het werkt en wat de voorwaarden zijn.
Inhoud
Mag je zomaar verkopen via Instagram?
Voordat je producten kan gaan verkopen op het platform, moet Instagram jouw account goedkeuren voor de shoppingfunctie. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden:
- Je moet een bedrijf bezitten dat fysieke goederen verkoopt.
- Je Instagram-account moet gekoppeld zijn aan een zakelijk Facebook-account.
- Je Instagram-account is ingesteld als een bedrijfsprofiel.
- Je moet een productcatalogus hebben op je zakelijke Facebook-account.
- Je moet een privacystatement en duidelijke algemene voorwaarden hebben op je website.
Productroducten verkopen via Instagram (3 tips)
Social Shopping op Instagram is een relatief nieuwe vorm van e-commerce op social media. Wil je starten met verkopen op Instagram? Deze drie tips zijn onmisbaar voor een succesvolle strategie.
#1 Aanlokkelijk bedrijfsprofiel
De eerste tip is het aantrekkelijk maken van je bedrijfsprofiel. Hiervoor moet je een goede accountnaam kiezen en moet het profiel er professioneel en aanlokkelijk uitzien. Enkele aandachtspunten hiervoor zijn:
- Consequent visueel aantrekkelijke mediaberichten plaatsen met relevantie voor je doelgroep.
- Algemene informatie zoals je locatie, openingstijden en contactgegevens.
- Een passende ‘bio’ schrijven die informatief en interessant is voor je doelgroep.
- Een aantrekkelijke en unieke profielfoto kiezen die bij jouw organisatie past.
#2 Wees vindbaar
Nu de basis van je profiel staat, is het zaak om dit profiel en je mediaberichten vindbaar te maken. Het voordeel van Instagram Shopping is dat je gratis je doelgroep kan bereiken door hashtags op de juiste manier te gebruiken. De kunst hierbij is gerichte hashtags te gebruiken en een goede balans te vinden in de hoeveelheid. Houdt rekening met de volgende gouden regels:
- Vermijdt hashtags die al heel veel gebruikt en gevolgd worden.
- Gebruik hashtags die relevant zijn voor de producten die je wil verkopen.
- Richt je op hashtags die passen bij de zoekopdrachten en het taalgebruik van je doelgroep.
- Gebruik hashtags die passen bij de content die je plaatst, dit kan variëren per post.
#3 Producten in content
Als je Instagram Shopping op de juiste manier wil gebruiken, is deze derde tip essentieel. Het belangrijkste is dat je producten weergeeft in de content die je plaatst. Potentiële klanten maken dan direct kennis met jouw producten. Zo kan je informatie weergeven over de kosten en eigenschappen van je producten door tags te gebruiken. Als iemand op deze tag klikt, zal hij de gewenste informatie te zien krijgen met daarbij de optie om het product aan te schaffen.
Hoe werkt verkopen op Instagram met advertenties?
Instagram Business biedt een aantal geschikte manieren om te adverteren op het platform. Je kunt eenvoudig je bestaande berichten omzetten naar advertenties of een gerichte advertentiecampagne opzetten. Bij het aanbieden van producten via Instagram Shopping zijn er zes verschillende soorten advertenties:
- Foto-advertenties, dit zijn eigenlijk gewoon foto’s met producten. Deze vorm is het eenvoudigst omdat je maar één afbeelding nodig hebt.
- Video-advertenties, dit is hetzelfde principe als een foto advertentie maar dan met een video. Deze video mag maximaal 60 seconden lang zijn.
- Carrousel-advertenties, hierbij worden meerdere foto’s (tussen de twee en tien) gebruikt. Zo kan je meerdere producten aanbieden in een advertentie met meerdere foto’s.
- Collectie-advertenties, deze vorm lijkt op de video-advertentie. Het verschil is dat dit deze advertentie een diavoorstelling is van meerdere afbeeldingen.
- Stories-advertenties, dit is een van de nieuwste advertentietypes op Instagram Shopping. Hierbij kan je producten promoten in verhalen die na 24 uur verdwijnen van je profiel.
- Influencer-advertenties, dit is een vorm die Instagram niet zelf aanbiedt, maar waarvoor je zelf op zoek moet naar personen met volgers die passen in jouw doelgroep. Deze personen kunnen vervolgens gesponsorde berichten plaatsen over jouw producten.
We hopen dat we je met deze informatie op weg hebben geholpen om producten te gaan verkopen via Instagram. Wil je meer weten? Vraag vrijblijvend een gesprek aan met een van onze Instagram Shopping experts!
Aan de slag!
We hopen dat we je met deze informatie op weg hebben geholpen om producten te gaan verkopen via Instagram. Lukt het je niet of wil je meer weten? Vraag vrijblijvend een gesprek aan! Wij kunnen je precies vertellen wat je moet doen om het beste resultaat te bereiken.