5 onmisbare elementen voor een ijzersterk logo

Leestijd: 4 minuten

Aan de hand van vijf elementen laten wij jou zien hoe jij met jouw logo iedereen omverblaast. Een sterk logo draagt bij aan een goede eerste indruk. Niet alleen de eerste indruk, maar ook de herkenbaarheid en professionaliteit van je merk zijn afhankelijk van je logo. Je kan met je logo zelfs de consument onbewust beïnvloeden een positieve houding aan te nemen tegenover je merk, waardoor je merkimago groeit. Wil je weten hoe? Wij laten je zien hoe je met jouw logo de perfecte indruk achterlaat!

#1 Een goede eerste indruk

De spanningsboog van de mens is tegenwoordig erg kort, daarom moet je als merk direct een goede eerste indruk maken. Wat jouw logo maakt of breekt, is de uitstraling ervan. Daarmee laat je de consument zien of het merk, product of dienst aansluit bij haar behoeftes. Daarom is het belangrijk dat de kernwaarden van het merk goed naar voren komen in het logo. Kernwaarden zijn de eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het merk voor staat. Sluit jouw merk aan op de behoeftes van de consument? Dan kiest deze voor jou.

Bij het logo van Yeps is er bewust voor gekozen om de kernwaarden sterk naar voren te laten komen. De spraakwolk in het logo is een verbeelding van de communicatie waar Yeps veel waarde aan hecht. Met marketing kan je dromen waarmaken. Het creëren van succesverhalen waardoor de consument enthousiast “YES!” roept, is de gedachte achter het logo. Door Yeps in een groot en sterk lettertype in kapitalen te schrijven, is de kracht van het enthousiasme te zien. Persoonlijkheid is één van de belangrijkste kernwaarden van Yeps. Om deze reden is de kleur van tekstwolk in het logo een mix van warm en persoonlijk oranje en vrolijk en creatief oranje.

#2 Pay-off

Een pay-off is een onderdeel van het logo dat in een enkele zin de belangrijkste boodschap van het merk overbrengt. De pay-off geeft het merk onderscheidend vermogen en laat zien waar het merk voor staat.

Bij Yeps is dit ‘Let’s create brands.’ Yeps werkt nauw samen met haar klanten. Om het samenwerken te benadrukken staat ‘Let’s’ in de pay-off. ‘Create brands’ weerspiegelt het doel om bedrijven en organisaties succes te brengen door er een krachtig merk van te maken. Bij een goede pay-off blijft de zin in je hoofd hangen en leggen mensen de link tussen de pay-off en jouw merk. Een goed voorbeeld is de pay-off: “…, geeft je vleugels!”. Het is gelijk duidelijk over welk drankje we het hebben.

RGB

#3 Herkenbaarheid

Een logo is sterk als de consument direct weet over welk merk, product of dienst het gaat. Wanneer iemand de naam van het merk niet meer weet, herkent hij het merk wellicht wél aan het logo. Daarom is consistentie in je logo belangrijk. Hoe vaker hetzelfde logo zichtbaar is, des te meer dit voor herkenbaarheid en onderscheidenheid zorgt.

Het logo van Yeps wordt gebruikt in drie kleurvarianten:

  • oranje met zwart;
  • oranje met wit;
  • volledig wit.
Yeps logo's

Welke variant van het logo gebruikt wordt, is afhankelijk van de achtergrondkleur. Je wilt namelijk niet dat het logo wegvalt in de achtergrond. Aan de hand van verschillende afmetingen gebruiken we vier varianten van ons logo. Het logo moet altijd proportioneel vergroot of verkleind worden en altijd goed leesbaar zijn.

RGB 1
YEPS logo m
YEPS logo s
YEPS logo xs

Herkenbaarheid van logo zorgt voor een vertrouwd gevoel bij de consument wat bijdraagt aan een positieve merkassociatie. Bij een positieve merkassociatie kent de consument het merk positieve eigenschappen toe, waardoor ze sneller geneigd zijn om producten en/of diensten van dat merk af te nemen. Een voorbeeld hiervan is het logo van Nike, ook wel bekend als de swoosh. Als jij de swoosh ergens ziet, leg je een link met Nike. Deze herkenning wekt een vertrouwd gevoel op waardoor je sneller voor Nike kiest dan voor een ander merk.

#4 Professionaliteit

Naast een goede eerste indruk en herkenbaarheid van het merk, maakt professionaliteit het logo sterker. Een logo staat op alle communicatie-uitingen waardoor het belangrijk is dat het logo verzorgd overkomt. Dit doe je door voldoende tijd en moeite in het logo te investeren. Het uitvoeren van een A/B-test is een voorbeeld hiervan. Deze test is een onderzoek naar welk logo het beste werkt bij de doelgroep. Met een goede onderbouwing bij een logo wordt een merk serieuzer genomen door de consument en ontstaat er meer vertrouwen wat zorgt voor klantenbinding en merkloyaliteit. Loyale klanten blijven langer, worden merkambassadeur en dragen bij aan een hogere omzet.

#5 Onbewuste beïnvloeding

Tegenwoordig is onbewuste beïnvloeding erg populair onder merken. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn daar een voorbeeld van. Met het logo kan je ook een vorm van onbewuste beïnvloeding inzetten, namelijk neuromarketing. Neuromarketing is het inzetten van neurowetenschappelijke onderzoeksmethoden om marketingvraagstukken te beantwoorden. Het psychische verschijnsel Pareidolie is een vorm van neuromarketing dat ervoor zorgt dat mensen de neiging hebben om gezichten te zien in levenloze voorwerpen. Je brein focust in het algemeen op gezichten maar kan de fantasie niet van de realiteit onderscheiden. In beide gevallen komt er een vorm van dopamine vrij. Dopamine is een stof die een rol speelt bij het voelen van genot en blijdschap, het is een onderdeel van het beloningssysteem in de hersenen.

De drie lachende e’s in het Heineken logo zijn een goed voorbeeld van hoe bedrijven neuromarketing inzetten. Heineken heeft er bewust voor gekozen om de e’s wat schuiner te zetten waardoor het lijkt dat de letter lacht. Bij het zien van het logo komt dopamine vrij. De lachende e’s creëren onbewust een fijn gevoel waardoor er een positieve associatie ontstaat met het logo van Heineken.

Heineken verkoopt geen pils, ze verkopen gezelligheid. Dat wil Heineken overbrengen met de pay-off ‘Heerlijk, Helder, Heineken’. De groene kleur die het merk gebruikt, associeert men met goed ✅ en met de natuur 🌳. De pay-off in combinatie met de groene kleur zorgt ervoor dat de consument Heineken niet alleen puur op basis van de smaak koopt, maar ook op gevoel en beleving.

Shutterstock 758958343 scaled 1

Met een logo kan je veel meer kanten op dan je denkt. Van het creëren van herkenbaarheid tot onbewuste beïnvloeding. Daarnaast weten we nu dat de eerste indruk en de professionaliteit van het logo essentieel zijn voor een merk en de pay-off de belangrijkste boodschap vertelt. Wees slim en maak gebruik van deze vijf onmisbare elementen.

Aan de slag

Nu je precies weet waar je logo aan moet voldoen, kun je aan de slag met het ontwerpen van een ijzersterk logo. Heb je een kritische blik of inspiratie nodig? Onze (online) merkstrateeg staat voor je klaar om van jouw logo een krachtig logo te maken waar niemand omheen kan! Neem gerust vrijblijvend contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

 Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl.

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Anderen lazen ook
Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie