Wat is augmented reality?

Leestijd: 6 minuten

De grootste rage van 2016, Pokémon Go, is één van bekendste toepassingen van augmented reality (AR). Pokémon Go is een applicatie waarmee je Pokémon over de hele wereld kan vangen. Zodra je er een hebt gevonden, kun je de Pokémon via je beeldscherm ‘catchen’. Tijdens het vangen zie jij op het beeldscherm van je telefoon jouw werkelijke zicht met een digitaal beeld, in dit geval het virtuele Pokémon beestje, erin. De combinatie van de digitale Pokémon in de echte wereld is augmented reality. AR is niet alleen interessant voor spelletjes, maar ook voor de marketing van jouw organisatie. Maar hoe werkt augmented reality en hoe kun je AR voor jouw bedrijf inzetten? Wij leggen het je uit!

Wat is de betekenis van augmented reality?

Als je augmented reality in de vertaalmachine gooit krijg je toegevoegde realiteit. Wat de letterlijke betekenis van augmented reality al beschrijft: AR is een technologie die de echte wereld verrijkt met digitale beelden; het brengt de werkelijkheid en de virutele wereld samen. Het is belangrijk dat AR niet verward wordt met virtual reality (VR). Bij AR blijft de omgeving zichtbaar en verlaat je niet de echte wereld, wat bij VR wel het geval is.

Hoe werkt augmented reality?

Nu we weten dat er bij AR digitale informatie wordt toegevoegd aan de echte wereld, gaan we dieper in op de uitleg van augmented reality. Om de toegevoegde digitale informatie te zien, heb je een hulpmiddel zoals een bril, projectscherm, mobiel draagbaar apparaat of smartphone nodig. Door het gebruik van apps of het scannen van QR-code activeer je de AR.

Voor de werking van AR bestaan verschillende technologieën, één daarvan is de (laser)technologie. Bij deze technologie identificeert het apparaat als eerst de omgeving rondom de gebruiker. Alle informatie wordt verzameld en het apparaat maakt een digital twin: een 3D digitale replica. Deze replica/kopie is precies hetzelfde beeld als wat je ziet met het blote oog. Het AR-apparaat downloadt de informatie over het digitale object vanuit de cloud (opslag van bestanden). De laag met de replica van de echte wereld en de laag met het digitale object worden op elkaar gelegd. De lagen zijn samengevoegd en nu is het virtuele object verbonden met de werkelijkheid. Als je rond beweegt met het AR-apparaat is het object opgenomen in de omgeving en is het één beeld. Met de voortdurend ontwikkelende technologie is het beeld erg realistisch en kan je zelfs opdrachten sturen via touchscreen, spraak of met gebaren.

Wat zijn de voordelen van augmented reality?

#1 Maakt het onzichtbare zichtbaar

AR kan iets waar menselijke zintuigen niet toe in staat zijn, namelijk virtuele objecten waarneembaar maken. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van een AR-bril in een operatiekamer. Met deze bril kan de chirurg tijdens de operatie in de patiënt kijken, waardoor de kleinste details zichtbaar zijn en ze nauwkeuriger kunnen opereren.

#2 De informatie is altijd op de juiste plek

Met AR kan je precies bepalen waar informatie te zien is, waardoor dit altijd op de juiste plek zal zijn. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast in een winkel. Met behulp van een app of QR-code kan je de kortingen makkelijker en overzichtelijker zien. Door je telefoon op een gangpad te richten, zie je via je beeldscherm precies waar de producten liggen die in de aanbieding zijn.

voordelen augmented reality

#3 Het gebruik is laagdrempelig

Tegenwoordig beschikt bijna iedereen wel over een smartphone en draagt deze vrijwel altijd bij zich. Hierdoor is het toepassen van AR nagenoeg altijd mogelijk, wat het gebruik erg laagdrempelig maakt.

#4 Voeg intelligentie toe

Met behulp van AR kan meer dan je denkt. Software die automatisch data analyseert, kan je koppelen aan de AR-technologie. Hierdoor kan de software bijvoorbeeld een kapot onderdeel van een machine herkennen waardoor de reparateur dit direct kan vervangen. Dit scheelt moeite, tijd en geld.

AR in de bouw3

#5 Plaatst objecten in andere omgeving

Steeds meer winkels maken gebruik van AR. Een goed voorbeeld hiervan is de IKEA-app. Voordat een klant nieuwe meubels koopt, kan hij ze thuis uittesten met de app. Op het scherm is de woning te zien met de virtuele meubels erin. Zo kan de klant bepalen of de meubels in en bij het interieur passen voordat hij de meubels daadwerkelijk koopt. Dit scheelt voor de klant én voor de IKEA weer een retourzending.

Ikea app 2 1
Ikea app 1 1

Augmented reality voor bedrijven & organisaties

Het aantal bedrijven dat gebruik maakt van AR is behoorlijk aan het groeien. AR zorgt voor een positieve ervaring en snellere aankoopbeslissing bij de klant. Dit komt onder andere doordat AR de interactie met het merk en de klantbetrokkenheid (de relatie tussen klant en merk) verhoogt. Door de interactieve beleving blijft de interesse langer hangen bij de doelgroep en ontwikkelen ze een blijvende herinnering aan het merk.

Augmented reality in de bouw

AR is het onzichtbare zichtbaar maken, wat erg handig is voor in de bouw. Met behulp van deze technologie plaatsen architecten projecties van hun ontwerpen al vóór het bouwproces in de ‘echte’ wereld. Dit leidt tot snellere besluitvorming en meer investeringen in het project, omdat van tevoren de kosten bekend zijn en ze eventuele fouten kunnen oplossen.

Met het visualiseren van het bouwproject via een AR-headset of bril, maken bouwvakkers eenvoudig kennis met de bouwomgeving inclusief het bouwproject. Daarnaast biedt het de mogelijkheid voor experts om op afstand mee te kijken en problemen op te lossen voordat er ook maar één steen is gelegd.

Bij een probleem in een gebouw kan de technicus direct naar het juiste apparaat omdat ze met behulp van de AR de weg weten te vinden. Verder zijn bij de kapotte gedeeltes gelijk de juiste technische documenten op de juiste plek beschikbaar.

Voorbeeld

AR is toegepast bij het bouwen van de Boekelose Brug in Hengelo. Het ontwerp van deze brug moesten ze in 3D maken omdat in 2D de krommingen van de brug niet op de juiste manier zichtbaar waren. Voor dit project was AR de uitkomst om de juiste voorstelling te maken van het beoogde resultaat en de brug van allen kanten te bekijken. Hierdoor is de bouw extra efficiënt verlopen.

Augmented reality in het onderwijs

Een aantal sectoren maakt al gebruik van AR, eveneens het onderwijs. Educatieve apps passen deze technologie toe met als doel de gebruiker de wereld te laten ontdekken en/of ondersteuning te bieden aan schoollessen. Zo zijn er apps waarmee je in het hart van een menselijk lichaam kan kijken, maar ook apps waarbij wiskundige figuren in 3D te zien zijn. Dit brengt tekst en beeld samen, wat een perfecte combinatie is voor het leren van nieuwe dingen. Je brein verwerkt namelijk 60.000 keer sneller een beeld dan een tekst. AR kan hierdoor bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs.

AR in het onderwijs

Augmented reality marketing

Branding is de uitstraling van het merk, het beeld dat de doelgroep bij het merk krijgt en het gevoel dat het oproept. AR kan bijdragen aan het verbeteren van branding omdat AR een positief gevoel opwekt en het de beleving van het merk versterkt doordat het met eigen ogen waarneembaar is.  Dit zorgt voor een unieke ervaring waardoor klanten sneller een band opbouwen met het merk. Dit zorgt voor een hoge klantbetrokkenheid, wat erg belangrijk is voor een merk omdat er zo loyale klanten ontstaan.

Augmented reality toepassen in je marketingstrategie, is een opkomende trend. Dit betekent dat het nog geen mainstream is en het een hoge attentiewaarde heeft. Je benadert de doelgroep op een andere manier dan gebruikelijk waardoor AR-content opvalt bij de doelgroep. Dit verhoogt het onderscheidend vermogen, wat leidt tot groei en versterking van het merk.

Al met al zorgen deze factoren voor een hogere omzet. Uiteindelijk is dat het doel van commerciële bedrijven, toch?

Marketing voorbeelden van augmented reality

De Burger King heeft in 2019 de AR-campagne ‘Burn That Ad’ opgezet in Brazilië. Met deze campagne liet je via je telefoon de advertenties van de concurrenten van Burger King letterlijk in vlammen opgaan. Als beloning kon je een gratis whopper ophalen bij een Burger King restaurant. Deze actie heeft dankzij de AR-technologie voor de gewenste publiciteit gezorgd.

AR in de marketing

(Foto van: Digital Agency Network, 2019)

Een ander voorbeeld is Snapchat. Snapchat beschikt momenteel over meer dan 2,5 miljoen ‘Lenses’ met meer dan 3,5 triljoen views, wow! Snapchat is afgelopen jaren dan ook uitgegroeid tot één van de meest gebruikte socialemediaplatformen ter wereld. De app is erg innovatief en maakt voor hun lenses, ook wel bekend als filters, veel gebruik van AR. Het bedrijf achter Snapchat, genaamd Snap, heeft bewust gekozen om de echte wereld aan te vullen met virtuele objecten. Snap wil de fysieke wereld juist beter maken in plaats van iemand uit de wereld weghalen zoals bij Virtual Reality. Snapchat geeft zelfs de optie om een Lens Creator te worden en een eigen AR lens/filter te maken.

Voorbeeld van AR

De toekomst van augmented reality

AR is dé toekomst, het biedt volop mogelijkheden en draagt bij aan de ontwikkeling van de technologie. De kosten voor het ontwikkelen van AR-apps zijn erg hoog, maar daar lijkt verandering in te komen. Steeds meer platformen bieden gratis 3D-objecten aan die bruikbaar zijn voor AR-applicaties. Daarom passen bedrijven naar verwachting sneller AR toe in de toekomst.

Een andere reden waarom AR in de toekomst groot wordt, is de jeugd. Jongeren kiezen massaal voor AR, zij zijn tenslotte de toekomst. Waardoor het gebruik van AR in het onderwijs ook sterk groeit.

Nu weten we dat AR een virtuele aanvulling is op de werkelijkheid en waarom het gebruik van AR goed is voor bedrijven. Onder andere gebruiken de bouw, het onderwijs en de marketingwereld deze technologie al steeds vaker. AR heeft een gouden toekomst voor zich met een hoop voordelen. Wordt AR al toegepast in jouw werkveld? Of moet jouw branche nog deze vertaalslag maken?

Aan de slag

Ben je enthousiast geworden over AR en wil je dit toepassen in jouw organisatie? Zorg dat je van tevoren goed onderzoek doet en schakel de juiste specialisten in. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op want wij denken graag met je mee.

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl.

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Anderen lazen ook
Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie