Wat is Hotjar en waarom is deze tool onmisbaar?

Leestijd: 3 minuten

Hotjar, je hebt er misschien al een keer van gehoord. Maar wat is Hotjar precies en waarvoor kan je het gebruiken? Deze softwaretool wordt al wereldwijd gebruikt door duizenden bedrijven en organisaties. Hotjar is niet alleen bedoeld voor bedrijven, maar voor iedereen die inzicht wil krijgen in het gedrag van bezoekers op een website. Het is namelijk ontworpen dat het ook makkelijk te gebruiken is voor mensen zonder technische achtergrond. Hotjar geeft zo duidelijk mogelijk inzicht in hoe jouw website gebruikt en ervaren wordt. En dit is onmisbare informatie voor iedereen die zijn website of online marketing wil verbeteren!

Hoe werkt Hotjar?

Voordat je over gaat tot de aanschaf, wil je natuurlijk weten: hoe werkt Hotjar eigenlijk? Hotjar is een website-analyse-tool, opgericht in 2014 en groeit sindsdien enorm in populariteit. Deze tool biedt een reeks aan functies die jou als website-eigenaar of bedrijf inzichten geeft. Op een visuele manier krijg je inzicht in hoe gebruikers zich gedragen op jouw website en wat de meeste aandacht krijgt. Naast het analyseren van het gedrag van de bezoeker, kan Hotjar ook feedback verzamelen. Dit is belangrijke informatie voor de optimalisatie van jouw website, want een website die makkelijk in gebruik is en waarop informatie snel gevonden kan worden leidt tot meer tevreden bezoekers en dat de website zijn doel bereikt. Hotjar doet dit overigens altijd volgens de AVG-richtlijnen.

Hotjar voor bedrijven

Voor bedrijven is Hotjar een interessante tool, omdat het inzicht biedt in het gedrag van de websitebezoeker en dus van de potentiële klant. Je komt erachter waar ze het meeste naar kijken, waar ze naar doorklikken of hoelang ze op een pagina blijven. Ook kom je erachter wat ze missen, wat ze niet kunnen vinden en welke technische problemen zich voordoen.

Hotjar wordt ook wel gezien als een CRO (Conversion Rate Optimalisation)-tool. Onder een conversie verstaan we verschillende opgestelde doelen die een websitebezoeker uitvoert, zoals webshop bestellingen, een nieuwsbrief inschrijving, downloads van whitepapers of een ingevuld contactformulier. En meer conversies betekent meer leads. Daarbij draait het tegenwoordig allemaal om user experience, oftewel UX. Hierbij staat de beste gebruikerservaring centraal en het doel is om deze ervaring zo optimaal mogelijk te maken. Eén van de manieren om meer conversies te krijgen is om de user experience te verbeteren.

Hotjar biedt voor bedrijven nog een interessante optie: de mogelijkheid om Hotjar te integreren in andere tools en platforms, zoals het content managementsysteem (CMS) van jouw bedrijf. Daarnaast is het mogelijk Hotjar te integreren in e-commerceplatforms en andere analysetools. Dat is ideaal als je bedrijf verschillende programma’s gebruikt. Daarnaast kan je kiezen voor een betaald abonnement of kan je starten met een gratis versie.

Welke functies biedt Hotjar?


Dit zijn de functies van Hotjar:

  • Heatmaps: Met heatmaps zie je gemakkelijk met verschillende kleuren waar bezoekers op de website met hun muis naartoe gaan, waar ze op klikken en hoe ver ze op elke pagina naar beneden scrollen. Dit geeft waardevolle inzichten in welke delen van de website het meest worden bekeken en dus het meest interessant of relevant zijn. Met deze informatie pas je jouw website aan en plaats je belangrijke inhoud en links op betere posities. Zo verhoog je het conversiepercentage van jouw website.
  • Clickmaps: Benieuwd waar jouw bezoekers allemaal op klikken? Click maps geven hier een gedetailleerder overzicht van. Je ziet op welke links en knoppen het meest wordt geklikt of welke niet aangeraakt worden. Dit is een goede manier om erachter te komen dat bepaalde onderdelen niet goed zichtbaar zijn voor bezoekers. Door belangrijke klikbare links en knoppen te verplaatsen of niet-relevante informatie te verwijderen, verbeter je de gebruikerservaring.
  • Scrollmaps: Scrollmaps laten zien hoe jouw bezoekers op jouw website scrolt. Zo zie je tot hoever mensen op elke pagina naar beneden scrollen en wat ze dus niet meer te zien krijgen. Dit helpt bij het bepalen van de belangrijkste inhoud en de noodzaak om deze op de juiste plaats te zetten. Wil je bijvoorbeeld zeker weten dat bezoekers iets te zien krijgen en daarop klikken, zet die knop dan ‘above the fold’. Dit betekent op het bovenste gedeelte van je landingspagina voordat de gebruiker de eerste keer scrolt.
  • Sessionrecordings: Neem een specifieke gebruikerssessie op met een zogenoemde sessionrecording. Hiermee zie je hoe bezoekers zich bewegen op jouw website. Dit helpt om problemen te identificeren, zoals een onhandige navigatie, lange laadtijden of onduidelijke inhoud.
  • Feedback: Hotjar biedt de mogelijkheid door middel van enquêtes, polls en formulieren realtime feedback van gebruikers te verzamelen. Zo ontvang je direct input van websitebezoekers. Dit is natuurlijk waardevolle informatie om te begrijpen hoe ze jouw website ervaren.

Start gratis met Hotjar

Hotjar biedt naast een betaalde geavanceerde versie ook een gratis versie aan. Ideaal voor wanneer je Hotjar wilt uitproberen voordat je een abonnement aanschaft. Wil je meer weten over Hotjar? Wij helpen je graag op weg.

Neem contact op met Yeps voor een gratis adviesgesprek. Wij zijn te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Anderen lazen ook
Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie