Verdwijn uit de werkelijkheid en stap in de virtuele wereld. Virtual reality (VR) is al lange tijd een trend en ook steeds populairder onder bedrijven. VR heeft een hoop voordelen, daarom kunnen we een toekomst vol VR verwachten. Wij leggen je uit wat VR is, wat de voordelen zijn en voor welke bedrijven VR interessant is. De kans is groot dat jij na het lezen van deze blog, niet meer bent weg te slaan uit de virtuele wereld!
Inhoud
Wat is de betekenis van virtual reality?
De beste omschrijving van VR is schijnwerkelijkheid; het lijkt alsof jij je in een omgeving bevindt, maar in werkelijkheid ben je er niet. VR vervangt namelijk de zichtbare werkelijkheid met een computer gegenereerd 3-dimensionaal beeld. Zo ontstaat er een nieuwe virtuele wereld waar jij middenin staat.
Hoe werkt virtual reality?
Om de virtuele wereld te zien, heb je een speciale VR-bril nodig. Deze bril sluit jouw zicht af van de buitenwereld en toont twee computerbeelden met één beeld voor elk oog. Het gevoel van diepte ontstaat omdat ons brein hier automatisch één 3-dimensionaal beeld van maakt. Daarnaast heeft een VR-bril bewegingssensoren. Dit houdt in dat de bril precies voelt welke bewegingen de gebruiker met zijn hoofd maakt, waardoor de gebruiker rond kan kijken in de virtuele wereld. Deze wereld kan nog realistischer gemaakt worden, door de overige zintuigen te prikkelen met het toevoegen van geur en geluid. Door al deze factoren ervaart de gebruiker de illusie van een echte wereld.
Wat is het verschil tussen virtual reality en augmented reality?
Als je de termen virtual reality en augmented reality (AR) voorbij hoort komen, lijken ze in eerste instantie hetzelfde te betekenen; je ziet een werkelijkheid die er niet is. Toch is er een groot verschil tussen de twee opkomende technologieën. VR zorgt ervoor dat je veel van je zintuigen, waaronder je zicht, volledig worden beïnvloed. Hierdoor voelt het alsof je in virtuele wereld bent beland. Bij AR blijft de omgeving waarin jij je bevindt wel zichtbaar, maar worden er virtuele elementen toegevoegd aan die omgeving. De twee technieken worden dan ook voor verschillende doeleinden gebruikt.
Waar wordt virtual reality voor gebruikt?
VR is vooral bekend als techniek in de entertainment- en game-industrie. Zo kan je met een VR-bril (virtueel) skydiven, escape rooms oplossen en nog vele andere spellen spelen. Superleuk, maar met VR kan veel meer dan alleen het amuseren van mensen. Steeds vaker wordt VR ingezet tijdens leerprocessen. Zo gebruikt de luchtvaartindustrie VR voor trainingen van de besturing van specifieke vliegtuigen en gebruiken ziekenhuizen VR als onderwijstechniek voor bijvoorbeeld het opereren van een hart. Dit is nog maar een klein deel van alle mogelijkheden met VR.
Wat zijn de voordelen van virtual reality?
Met VR kan je het leerproces versnellen en verbeteren. De VR-training kan namelijk afgestemd worden op het niveau en tempo van de deelnemer. Daarnaast kan de deelnemer eindeloos fouten maken, zorgt het voor een betere concentratie en levert het persoonlijke data op.
Alles is mogelijk
Het maakt niet uit waar je bent of waar je wilt zijn; met VR is alles mogelijk! Een VR-bril is steeds vaker handsfree. Dit houd in dat er geen kabels voor elektriciteit nodig zijn en de bril in principe overal bruikbaar is. Daarnaast kunnen gebruikers plaatsen bezoeken die je in de echte wereld niet kan bezoeken, zoals fantasiewerelden of het verleden. De VR-wereld kan afgestemd worden op jouw verbeelding. Dit heeft ook een groot voordeel bij trainingen. Per persoon kan je de moeilijkheidsgraad van de training aanpassen en het tempo versnellen of vertragen.
Efficiënter opleiden
Met behulp van simulaties kunnen moeilijke situaties eindeloos worden geoefend. Zoals eerder benoemd wordt VR toegepast in de luchtvaartindustrie en ziekenhuizen. Ze oefenen hierbij met het besturen van een vliegtuig of het opereren van patiënten. Door VR worden deze werkzaamheden precies nagebootst in een virtuele wereld. Dit leidt tot efficiëntere opleidings- & inwerktrajecten en minder cruciale fouten in de praktijk.
Meer focus
Mensen hebben tegenwoordig een steeds kortere spanningsboog, hieronder lijdt ook het leren van nieuwe vaardigheden. Om dit op te lossen is VR ideaal. Met VR trainingen kan je gebruik maken van gamificatie; je voegt spelelementen toe zodat het voor de gebruiker uitdagend en interactief is. Daarbij zorgt VR ervoor dat je verdwijnt in een virtuele wereld zonder afleiding van de echte wereld. Zo heeft de gebruiker volledige focus op de training en is hij gemotiveerd om het beste resultaat te behalen door de gamificatie. De perfecte manier om de spanningsboog op te rekken.
Persoonsgebonden data
VR biedt diverse mogelijkheden om data te verzamelen. Zo meet je eenvoudig de trainingstijdsduur en het aantal fouten tijdens een training. Verder kan de technologie in VR-apparaten kijkrichting of handbewegingen analyseren. Deze data is persoonsgebonden omdat iedereen individueel een bril draagt. Dit levert uitgebreide analyses op, die bruikbaar zijn bij het verbeteren van leerprocessen.
Toekomstbestendig
Het ontwikkelen van VR lijkt in eerste instantie veel budget te eisen. Toch levert investeren in VR in de toekomst veel voordelen op voor jouw organisatie. VR is milieuvriendelijker en minder arbeidsintensief dan niet-digitale leermethoden. Bij VR-trainingen is er bijvoorbeeld naast een bril en controllers, geen apparatuur, instructeur of vervoer nodig. Hierdoor is VR op lange termijn voordeliger dan het lijkt.
Wat zijn de nadelen van virtual reality?
We weten nu dat VR een hoop voordelen heeft, maar toch zijn er ook enkele nadelen. Het is bijvoorbeeld bij voornamelijk volwassenen mogelijk dat ze misselijk, duizelig of gedesoriënteerd worden door het gebruik van een VR-bril. Een goede kwaliteit VR-bril met een stabiele horizon kan dit grotendeels verminderen of zelfs voorkomen. Helaas zijn veel van deze brillen erg aan de prijs, wat de toegankelijkheid voor het gebruik van VR voor bedrijven met kleine budgetten beperkt. Gelukkig groeit de technologische industrie snel, waardoor een kwalitatief goede VR-bril voor een steeds lagere prijs aangeboden wordt.
Waarom virtual reality marketing?
VR is meeslepend, waardoor je de buitenwereld volledig vergeet. Dat maakt het voor bedrijven een goede marketingtool om in te zetten. Het biedt namelijk een oplossing voor lage klantbetrokkenheid en merkbeleving. Door de interactie die VR biedt, is de doelgroep minder snel afgeleid waardoor ze zich volledig focussen op jouw merk en een onvergetelijke ervaring beleven. Zo onthouden ze je merk beter en hebben ze een positieve merkbeleving!
Verder kan VR bijdragen aan het versnellen van het aankoopproces van producten/diensten. Denk bijvoorbeeld aan evenementen en beurzen. De doelgroep kan op het evenement met een VR-bril een product uittesten of bekijken, wat bij de doelgroep zorgt voor een wow-effect.
Een voorbeeld hiervan is de VR Bar Game van ‘The Blue Curaçao Experience’. Dit is een spel waarbij de speler binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk flessen moet tegenhouden. Doordat het spel zich afspeelt in een virtuele Caribische wereld, ervaart de deelnemer een unieke en leuke ervaring die hij associeert met het merk Blue Curaçao. Een positieve associatie leidt sneller tot een productaankoop.
(VR owl, z.d.)
(VR-expert, z.d.)
Voor welke bedrijven/organisaties is virtual reality interessant?
VR is voor meer bedrijven interessant dan je op voorhand verwacht. Deze techniek is zowel extern als intern inzetbaar. VR ondersteunt de verkoop van producten/diensten door bijvoorbeeld het verhaal te verduidelijken of beleving te creëren. Het intern inzetten van VR, kan bijvoorbeeld door trainingen voor personeel. Steeds meer branches maken hier slim gebruik van, zo ook onderstaande:
Virtual reality in de bouw
Bij een bouwproces kost het veel tijd en geld om van concept tot eindresultaat te komen. VR kan dit proces versnellen en op de lange termijn zelfs kostenbesparend werken. Een duidelijk voorbeeld hiervan is een bouwtekening als 3d-simulatie. Werknemers vanuit verschillende locaties, kunnen gelijktijdig werken aan de bouwtekening en elke wijziging is direct voor iedereen zichtbaar. Door VR kunnen de werknemers om het virtuele bouwproject heenlopen. Met deze bouwtekening kan de opdrachtgever voorafgaand aan het project, het bouwwerk gedetailleerd zien en goedkeuren. Hiermee kan je tijdens het project eenvoudig de voortgang met de bouwtekening vergelijken.
Naast een bouwtekening kan VR ook handig zijn voor het veilig leren van nieuwe vaardigheden. Verschillende bedrijven bieden trainingen met simulaties aan zoals het besturen van een vorkheftruck of het gebruik van lasapparatuur. Op deze manier besparen deze bedrijven zowel materiële als arbeidskosten.
(Researchgate, 2018)
Virtual reality in het onderwijs
VR versnelt en verbetert leerprocessen, waardoor het passend is in het onderwijs. Het zorgt ervoor dat scholieren en studenten sneller nieuwe stof en vaardigheden oppakken. Daarnaast is het een goede methode om ze op verschillende locaties met elkaar te laten oefenen. Een mooi voorbeeld is de samenwerking tussen de universiteiten in Amsterdam en Groningen. Studenten die rechten studeren bootsen, met behulp van VR, samen een rechtszaak na. Op deze manier kunnen de studenten op 150 km afstand alsnog samen oefenen.
(Rijksuniversiteit Groningen, 2018)
Virtual reality in de zorg
De zorg kan op verschillende manieren handig gebruik maken van VR. Een veelgenoemd voorbeeld is het gebruik van VR voor het oefenen van levensgevaarlijke operaties, maar VR in de zorg gaat veel verder dan alleen dat. Zo wordt VR al ingezet voor persoonsgerichte zorg bij dementie, in de wondzorg, pijnbestrijding, angstreductie of het checken van medicatie. Ze gebruiken VR vaak ter ontspanning, waardoor bijvoorbeeld ouderen ondanks lichamelijke beperkingen door hun favoriete bos kunnen wandelen. Dit zijn enkele voorbeelden van VR in de zorg. De VR-technologie is in volle ontwikkeling, daarom ontstaan er komende jaren hoogstwaarschijnlijk nog een hoop nieuwe mogelijkheden voor VR in de zorg.
Virtual reality voorbeelden
Om alle mogelijkheden van VR voor bedrijven en organisaties te verduidelijken, worden hieronder een aantal concrete toepassingen uit de praktijk benoemd:
Hoe zorg je ervoor dat mensen beseffen wat de gevolgen van milieuvervuiling voor het klimaat zijn? Greenpeace heeft daar iets op bedacht: een VR-app waarmee je een virtuele reis maakt door de Amazone. Tijdens de virtuele reis maak je een boottocht over de Arctische Oceaan, waar de gevolgen van de klimaatverandering duidelijk zichtbaar zijn. Greenpeace wil met deze actie, appgebruikers confronteren en aanzetten tot actie.
(Jardine, 2017)
BMW zet VR in voor het maken van nieuwe auto’s. De autodesigner maakt in de virtuele wereld een drie-dimensioneel model, waarin de kleinste details te zien zijn. Vervolgens wordt dit virtuele model door de technici gebruikt om de mogelijke problemen vóór de productie te herkennen. Dit bespaart tijd, moeite en geld.
(VRARMR, 2020)
Voorbeeld VR-training
Defensie maakt intensief gebruik van VR-trainingen. Met DSTS (Dismounted Soldier Training System) afkomstig van het Amerikaanse leger, is het mogelijk om verschillende situaties die voorkomen in het werkveld na te bootsen. De trainingen zijn erg realistisch door het draadloze VR-systeem, de VR-bril met hoge resolutie en het (nep)wapen. Bovendien prikkelen ze tijdens een training zoveel mogelijk zintuigen, zoals het voelen van een terugslag van het geweer en het horen van omgevingsgeluiden. Op deze manier kunnen militairen effectief en efficiënt oefenen hoe ze handelen in verschillende stressvolle situaties.
(Gertrud Zach, 2015)
De toekomst van virtual reality
VR is voor iedereen steeds toegankelijker. Zo heeft bijvoorbeeld het grootste gratis videohostingplatform van de wereld, YouTube, een groot aanbod aan gratis te bekijken VR-video’s en zijn VR-brillen al voor een paar tientjes verkrijgbaar. Door deze verre ontwikkeling van VR lijkt het voor bedrijven noodzakelijk om te starten met VR zodat ze de markt niet verliezen. Kortom, de virtual reality toekomst ziet er veelbelovend uit.
Wat zijn de virtual reality trends voor 2023?
Meta, een van de grootste bedrijven in de Amerikaanse technologiewereld, maakte onlangs bekend dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van innoverende VR-brillen. De kwaliteit van de VR-brillen wordt een stuk beter dan de huidige VR-brillen en de nieuwe brillen maken hetgeen scherp waar de gebruiker naar kijkt. Hierdoor ontstaat er nog meer diepte en versterkt dit de illusie. Meta is ook bezig met veranderingen aan het formaat van de bril en hoopt in 2023 een bril op de markt te brengen die zo dun is als een zonnebril. Hiermee optimaliseren ze het gebruiksgemak van de bril, zodat men altijd een VR-bril op zak kan hebben. Waarvoor je die nodig hebt? Dat merk je in de toekomst.
De virtuele wereld ontdekken en de rest vergeten, dat is het doel van VR. Zoals je hebt gelezen is VR niet alleen inzetbaar voor het amuseren van mensen, maar ook voor trainingen en marketing. Zo maken verschillende organisaties in het onderwijs, de bouw en de zorg al gebruik van de VR-technologie. De komende jaren zal dit zich verder ontwikkelen, waardoor we effectiever opleiden, kostenbesparend bouwen en betere zorg bieden. VR is in onze toekomst onmisbaar.
Aan de slag
Wil jij een voorsprong maken op jouw concurrenten? Start dan nu met het toepassen van virtual reality in jouw marketingstrategie. Onze multimediaspecialist voelt zich helemaal thuis in de VR wereld en denkt graag met je mee over wat VR voor jouw organisatie kan betekenen. Aarzel niet en neem gerust contact met ons op. Wij zijn altijd te bereiken via 026 – 203 06 22 of hello@yeps.nl.