Welke Instagramformaten en -afmetingen heb je nodig?

Leestijd: 2 minuten

Jij bent klaar om de Insta-wereld te veroveren met je nieuwe content, maar wist je dat er allerlei verschillende vormen content zijn waaruit je kunt kiezen? Mede dankzij de continue veranderingen op socialmediaplatformen is het lastig om te weten wat voor content je nu precies kan ontwikkelen. In deze blog staan alle formaten en afmetingen voor je op een rij! Zo weet jij gelijk welke afmetingen je nodig hebt bij jouw volgende Instagrampost!

Instagramfoto’s

We beginnen eenvoudig. Foto’s zijn de basis van Instagram en hebben het meest traditionele formaat. Je kunt ze gebruiken om alles te laten zien, van producten tot achter-de-schermenbeelden of zelfs je levensstijl. Zorg dat je foto’s scherp en helder zijn en opvallen, zodat mensen ze niet missen.

De 3 standaardafmetingen van foto’s op Instagram zijn:

Vierkant: 1080 × 1080 pixels (1:1)

Liggend: 1080 × 608 pixels (1.91:1)

Staand: 1080 × 1350 pixels (4:5)

Blog InstagramFormaat Fotos 1

Instagramvideo’s

Met video’s kun je een verhaal op een andere manier vertellen dan met alleen foto’s. Je kunt productdemo’s maken, kijkjes achter de schermen geven of korte verhalen delen. Instagram biedt allerlei video-opties, zoals:

  • Instagramvideo’s van maximaal 60 seconden
  • Instagram-livestream/ IGVT- video’s van maximaal 60 minuten
  • Instagram Stories van maximaal 15 seconden
  • Instagram Reels-video’s van maximaal 90 seconden

De beeldverhouding van videoposts op Instagram is 9:16, maximaal 1080 pixels breed en 1920 pixels hoog. In de voorvertoning van de Instagram Reels wordt er een afbeelding getoond van 1080 × 1350. Een klein deel van de bovenkant en onderkant van je video wordt weggesneden. Je kan hier op letten bij het ontwikkelen van de videocontent!

Instagram Carrousels

Carrousels zijn posts waarin je meerdere foto’s of video’s kunt plaatsen. Dit formaat is perfect voor het vertellen van verhalen, het uitlichten van producten of gewoon om meer beeldmateriaal in één post te laten zien. Kan je geen keuze maken tussen verschillende foto’s? Kies voor een carrousel! Maak er een mooie stroom van en zorg dat de beelden op elkaar aansluiten, zodat mensen door blijven scrollen. De afmeting van foto’s in een carrouselpost zijn hetzelfde als een enkele foto: staand, liggend en vierkant. Wees je er wel van bewust dan je één formaat kiest bij het gebruiken van een carrousel. Kies je bijvoorbeeld een staande en een liggende foto, dan wordt één van de twee ingezoomd of bijgesneden.

Blog InstagramFormaat Carrousel 2

Instagram biedt steeds meer mogelijkheden. Van het gebruiken van de tofste AR-filters tot diverse overgangen en zelfs muziek. Het is een platform gericht op snelle en makkelijke entertainment. Verschillende soorten marketing- en contentstrategieën werken ultiem op dit kanaal, zolang je maar kijkt wat je doelgroep wil zien. Van influencermarketing tot het verkopen van producten, alles is mogelijk op Instagram. Nu je weet van welke formaten je gebruik kan maken, laat jij je niet meer uit het veld slaan en ontwikkel je de vetste content!

Aan de slag

Kom je er niet helemaal uit? Of krijg je niet de hoeveelheid likes of engagement die je wel had verwacht? Laat onze contentmarketeer kan je helpen! Ze kent alle ins- en outs van Instagram en tilt jouw account graag naar een volgend level!

Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl.

Ultieme marketinginzichten direct in je mail!
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste updates. Wij helpen jou met de marketing van jouw bedrijf!

Meer weten? Let’s talk.
Vertel ons jouw ambitie en creëer samen met ons een strategie die jouw succesverhaal maakt. Durf jij de uitdaging aan?
Stuur ons een e-mail
Meer weten Bobbie