‘Content is where I expect much of the real money will be made on the internet’ is wat Bill Gates zei in 1996, en nu 24 jaar laten kunnen we zeggen dat hij de nagel op de kop heeft geslagen. Content is Key wanneer het gaat om klantloyaliteit verhogen, waardevolle relaties opbouwen met je doelgroep en uiteraard om meer verkopen te generen. Bij het creëren van je content tijd besparen, je concurrentie onder de duim houden en vooruit kunnen werken? Het kan met een contentkalender! En dit zijn slechts drie voordelen van het ontwerpen van een contentkalender. Hoe zorg je ervoor dat je beter wordt dan de concurrent, hoe val je op en blijf je in gedachten van je doelgroep? Dit doe je met content die staat als een huis. Wij leggen je in 9 stappen uit hoe je het fundament van het ‘huis’ bouwt, namelijk de contentkalender. Gebruik de stappen als checklist bij het maken van de contentkalender voor 2023.
Inhoud
Wat is een contentkalender?
Heel eenvoudig gezegd is een contentkalender een kalender waarin alle contentuitingen zijn opgenomen. Een kleine greep uit diverse contentuitingen:
- Instagrambericht
- LinkedInvideo
- Nieuwsbrief
Je bepaalt in een contentkalender op welk kanaal, wanneer en waarover je content gaat creëren. Je hebt een duidelijk overzicht van de verspreiding van content en kunt zelfs de status van de creatie delen met collega’s wanneer je de contentkalender op de juiste manier hebt opgezet.
Een contentkalender is een verlengde en logisch vervolg van de contentstrategie. Het is mogelijk om een contentkalender te maken zonder contentstrategie, maar voor het beste resultaat is een contentstrategie een must. Aan de hand van een passende strategie kan jij op de juiste manier de doelgroep bereiken. Het geeft je richting, zorgt dat je heldere kaders hebt en helpt bij het maken van keuzes. Een contentstrategie zorgt er ook voor dat je de contentkalender eenvoudig kan vullen met content die je merk versterkt, je kans op terugkerende klanten verhoogt en nieuwe bezoekers overtuigd tot aankoop. Het draagt bij aan het behalen van je opgestelde doelen.
Wanneer plaats je een bericht op Instagram, wanneer verstuur je een nieuwsbrief of wanneer is het een interessante dag om speciale content te plaatsen? Dit zijn onderdelen die je opneemt in een contentkalender.
Een contentkalender helpt bij het plannen en organiseren van content. Je creëert een duidelijk overzicht wanneer je wat, voor wie en in welke vorm je iets gaat publiceren. Content plaatsen is een permanent proces dat je planmatig aan moet pakken. Door het consistent plaatsen van content trigger je bestaande en nieuwe klanten, wat leidt tot het behalen van je doelen.
De voordelen van een contentkalender:
- Consistentie in contentuitingen
- Gemakkelijk vooruit werken
- Geeft ruimte voor nieuwe ideeën
- Tijdbesparend
- Eenvoudig af te stemmen op de doelgroep
- Verhoogt kwaliteit en merkwaarde
Contentkalender voor 2023 maken in 9 stappen
Heb je een sterke contentstrategie en ben je klaar om je content naar het volgende niveau te tillen? Ga dan aan de slag vanaf stap 4.
Ontbreekt er nog een passende contentstrategie bij jouw bedrijf, maar wil je wel een basis maken voor een contentkalender? Volg dan alle onderstaande stappen. Succes!
#1. Doelgroep kennen
Om te beginnen is het essentieel om je doelgroep in kaart te brengen. Dit doe je door te onderzoeken waar je doelgroep zich bevindt en hoe je hen kan bereiken.
Een belangrijk onderdeel van het bereiken van je doelgroep is het kiezen van de juiste communicatiekanalen. Blijf je bij één kanaal of zet je alle kanalen in? Om de juiste kanalen te kiezen is het belangrijk de behoeften van je doelgroep te achterhalen. Dit doe je door in gesprek te gaan met je klant of door het analyseren van je huidige kanalen, waar krijg je veel respons en waar niet?
Denk aan de volgende kanalen:
- YouTube
- Nieuwsbrief
- Website (blogs/nieuwsartikelen)
- Podcast
#2. Doelen bepalen
Een goede contentkalender start bij het bepalen van doelen. Wat wil je bereiken met je content? Meer volgers, meer likes, meer paginabezoekers, meer websitebezoekers of een betere interactie met je doelgroep? Bepaal je doelen en schrijf ze op. Gebruik dit als houvast bij het creëren van je content en stuur aan de hand van je behaalde resultaten je doelen bij. Een manier om je doelen meetbaar te maken is het opstellen van SMART geformuleerde doelstellingen. Een SMART-doelstelling over een contentkalender is bijvoorbeeld:
- In juni 2023 is het aantal pagina likes op LinkedIn verdubbeld.
- Op 22 april 2023 zijn er 1500 abonnees op de nieuwsbrief.
- In juli 2022 is de doorklikfrequentie van een LinkedIn-bericht minimaal 10%.
Deze doelen zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. In de volgende stappen kijk je hoe je de doelen gaat behalen.
#3. Concurrentie analyseren
Nu je weet wat je doelen zijn, waar je doelgroep zich bevind en hoe je hen kan bereiken, is het tijd om naar je concurrentie te kijken. De reden dat je de concurrentie analyseert is om te kijken hoe je het zelf beter kan doen. Zorg dat je onderscheidende content maakt. Als de concurrenten sterke content maken of een goed concept van bijvoorbeeld een rubriek hebben? Dan kijk je hoe je hun content kan overtreffen. Gebruik de concurrent als inspiratie en motivatie om het beter te doen door zelf unieke concepten neer te zetten. Je springt in de gaten waar anderen dat niet durven. Gaat jouw concurrent naar links? Kijk dan of er rechts iets te behalen valt. Je begint allemaal op dezelfde weg, waar de weg je naartoe leidt, bepaal je zelf.
Wees je er van bewust dat de concurrenten ook bij jou kijken. Wanneer je steengoede content maakt of een uniek concept hebt bedacht kan je verwachten dat iets soortgelijks of beters bij je concurrenten kan verschijnen. Blijf dus altijd vernieuwend en verfrissend wanneer het om je eigen content gaat!
#4. Plannen met de inhaakkalender van 2023
Het is tijd om te gaan plannen. Start met uitzoomen. Deel het aankomende jaar op in thema’s gebaseerd op belangrijke gebeurtenissen. Dit heet een themaplanning. Aan de hand van de themaplanning kan je gemakkelijker content schrijven die aansluit op de gebeurtenissen in die periode. Een klassiek voorbeeld: het thema van December is feestdagen en van januari is het trends en ontwikkelingen.
Probeer op een originele manier in te haken op standaard thema’s, zo onderscheid je je van de concurrentie. Pasen, kerst, oud en nieuw, je kan er niet omheen. Allemaal standaard thema’s die je in een ander jasje kan steken dan de jaarlijkse “fijne feestdagen” groet. Een mooi voorbeeld hiervan is in de zomer al iets over kerst plaatsen. Niemand die het doet, waardoor je opvalt. Wees creatief, laat je niet tegenhouden door standaard concepten en durf buiten de lijntjes te kleuren. Dat is wat jou speciaal gaat maken!
Tip: Brainstorm met het hele team over de themaplanning voor extra creativiteit. Maak gebruik van een inhaakkalender en haak in op speciale dagen die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Afgelopen jaar was het bijvoorbeeld Black Friday en e-mailloze vrijdag op dezelfde dag. Hoe ironisch is dit op de dag dat je de meeste mails in het hele jaar ontvangt? Door juist hierover content te schrijven, giet je de ‘standaard’ marketingterm Black Friday in een uniek jasje en val je op tussen al het ‘Black Friday geweld’.
#5. Frequentie bepalen
Een belangrijk onderdeel van een goede contentkalender is de frequentie van het plaatsen van content. Wat belangrijk is om hierbij mee te nemen is hoeveel content je doelgroep wil zien, hoeveel content nodig is om zichtbaar te zijn, maar ook hoeveel content je kan creëren. Lukt het jou amper om één bericht in de week op één kanaal te plaatsen? Dan is het niet haalbaar om de contentkalender vol te plannen met 3 berichten per week op 4 verschillende kanalen. Om tactisch te plannen hebben we op basis van onderzoek van Coosto een tabel gemaakt die aangeeft hoeveel contentuitingen op welk kanaal je minimaal moet plaatsen om resultaat te behalen.
Kanaal | Hoeveel per maand | Hoeveel per week |
1 × per 2 dagen | ||
1 × per 3 dagen | ||
Iedere dag | ||
Nieuwsbrief | Minimaal 1 | |
1 × per 3 dagen | ||
YouTube | Minimaal 1 | |
3 tot 10 × per dag | ||
Website (blogs) | 2 × | |
Podcast | 1 × |
Gebruik de tabel om jouw frequentie op te baseren. Combineer het met je hoeveelheid tijd om contentcreatie te creëren en hou rekening met de behoeften van je doelgroep.
Heb je weinig tijd? Kies er dan voor om één of twee kanalen goed neer te zetten en speel met je content om het bruikbaar te maken voor meerdere kanalen. Een liggende video met tekst kan bijvoorbeeld op meerdere kanalen geplaatst worden. Een vierkante video wordt al wat lastiger. Wees efficiënt en recycle je content. Hoe meer tijd je investeert in het creëren en plaatsen van content, hoe meer de doelgroep van jouw content ziet. Wat leidt tot het sneller behalen van je doelstellingen.
Nu de taak om te bepalen op welke kanalen je gaat plaatsen, kijk naar de behoeften en het gedrag van je doelgroep. Krijg je 100 likes op Facebook en 10 op Instagram? Overweeg dan of Instagram nog waardevol is voor jouw bedrijf. Of dat je volledige focus op Facebook legt en content creëert die voor dit kanaal gemaakt is, die te recyclen is voor Instagram. Er zijn talloze combinaties van kanalen die je kan maken, doe dit ook als je doelgroep hier behoefte aan heeft.
#6. Wanneer plaatsen?
Eén van de belangrijkste stappen is bepalen op welke datum je content gaat plaatsen. Zet de data vast waarop je gaat plaatsen. Dit zorgt voor consistentie in je contentuitingen, scheelt je tijd en je voorkomt dat je belangrijke data mist. Heb je in stap 5 bepaald dat je twee keer per week gaat plaatsen? Onderzoek dan op welke dag en welk tijdstip je het beste kan plaatsen en trek dit door voor het hele jaar, hou weer de behoefte van je doelgroep in de gaten. Op de maandag een nieuwsbrief versturen is voor sommige doelgroepen niet heel handig aangezien iedereen de mail van de week ervoor of het weekend moet bijwerken, waardoor je nieuwsbrief wellicht in de prullenbak beland, zonde! Onderzoek daarnaast ook welke tijdstippen over het algemeen het beste zijn om je content te plaatsen en wees consistent! Wij hebben het voor je uitgezocht en op een rijtje gezet:
Kanaal | Dag | Tijdstip |
Maandag, woensdag en vrijdag | 10:00 – 11:00 | |
Maandag, dinsdag, vrijdag. | 10:00 – 11:00 | |
Dinsdag Vrijdag | 14:00 07:00 – 09:00 | |
Nieuwsbrief | Dinsdag Woensdag | 16:00 15:00 |
Donderdag Vrijdag | 09:00 – 10:00 11:00 – 12:00 | |
YouTube | Woensdag en donderdag | 16:00 |
Zaterdag en zondag | 20:00 – 23:00 |
#7. Soort content bepalen
Je weet nu op welke kanalen en met welke frequentie je content gaat plaatsen, maar wat voor soort content ga je inzetten? Maak je een combinatie van beeld en tekst? Maak je een uitgebreide video met ondertiteling of een snelle video van maximaal 10 seconden? De volgende content uitingen kan je inzetten:
- Video
- Foto
- Tekstbericht
- Poll
- Infographic
- Podcast
- Whitepaper
- Blog
- Quiz
- FAQ
Een foto, video of tekst kunnen in veel verschillende vormen komen. Bijvoorbeeld een Instastory, een blogtekst, een infographic of een uitlegvideo. Noteer in de contentkalender wat voor soort content je op welke dag wilt plaatsen. Bijvoorbeeld:
- Eerste en derde maandag van de maand ▶ Instagram bericht ▶ tekst en afbeeldingen
- Derde donderdag van de maand ▶ nieuwsbrief ▶ tekst, afbeeldingen en een infographic
- Tweede en vierde dinsdag van de maand ▶ LinkedIn bericht ▶ tekst en video
- Tweede woensdag van de maand ▶ blog op website ▶ tekst en afbeeldingen
Tip: bereken van tevoren hoeveel tijd je per contentuiting nodig hebt om het te ontwikkelen en plan dit weg in je agenda. Zo voorkom je dat je nooit tijd te kort komt, er zitten namelijk grote verschillen in de soorten content. Een blog kan al gauw 5 tot 10 uur innemen terwijl een eenvoudige Instastory misschien een halfuurtje tot een uur in beslag neemt. Houd hier dus rekening mee!
#8. Wie doet wat?
Vervolgens bepaal je wie er verantwoordelijk is voor de content. Wie schrijft de teksten, wie maakt de foto’s, wie maakt de video’s en wie bewaakt de planning? Daarnaast is het belangrijk om iemand verantwoordelijk te stellen voor het plaatsen van de content, zodat je gecreëerde content wel op het juiste tijdstip op het juiste kanaal terecht komt.
Eén van de voordelen van een contentkalender is vooruitwerken. Door de kalender weet je in januari al grotendeels wat je in november gaat plaatsen, maak hier gebruik van. Werk vooruit wanneer je tijd hebt. Dan is het een kwestie van inplannen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.
Op sommige kanalen, bijvoorbeeld Facebook, kan je via een bedrijfsprofiel berichten inplannen. Wanneer je iets wilt inplannen doe je dit via het platform zelf, wanneer het platform de mogelijkheid biedt. Er zijn veel tools die je de mogelijkheid bieden om voor andere kanalen berichten in te plannen. Dat kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld in het weekend iets moet plaatsen of op een nationale feestdag. Daarbij kan je via één weg, op alle kanalen direct een post klaarmaken. Toch raden wij het je aan om het handmatig te plaatsen of inplannen op het platform zelf. We merken dat er veel beperkingen zijn op deze tools, zoals het taggen van mensen of bedrijven.
#9. Bepaal de inhoud van je content
De laatste stap is het bepalen van de inhoud van je content. We weten nu op welke dag, op welk kanaal en wat voor soort content we willen plaatsen. Nu geven we daar invulling aan door, aan de hand van de in stap 4 gemaakte themaplanning, de inhoud te bepalen. Doe dit aan de hand van onderwerpen zodat je video’s, afbeeldingen en teksten met elkaar in lijn liggen. Creëer originele onderwerpen die bij jouw bedrijf passen.
Bepaal waar je je content vandaan haalt. Ga je zelf foto’s maken, teksten schrijven en video’s ontwikkelen? Besteed je dit uit aan een van je medewerkers of aan een extern bureau? Dit zijn allemaal belangrijke elementen bij het ontwikkelen van content.
Afbeeldingen:
Bij het gebruik van afbeeldingen heb je verschillende opties:
- Zelf foto’s maken
- Stockfoto’s gebruiken
Ga je zelf foto’s maken? Zorg dan dat de professionaliteit hoog ligt door kwalitatief hoge foto’s te schieten. Bewerk ze in Photoshop en voeg extra elementen toe totdat je tevreden bent over de uitstraling van de afbeelding.
Wil je stockfoto’s gebruiken? Zorg dan dat de foto’s in lijn liggen met jouw bedrijf en huisstijl. Let op, stockfoto’s zijn vrijwel altijd betaald.
Goede websites voor stockfoto’s zijn:
- https://www.shutterstock.com/nl/
- https://stock.adobe.com/nl/
- https://www.pexels.com/nl-nl/
- https://www.freepik.com/
Flexibel plannen
Uiteraard is het onmogelijk om je 100% aan een contentkalender te houden, soms komen er nu eenmaal onderwerpen tussendoor die je van tevoren niet kon plannen. Wees flexibel. Maak de keuze om een bericht om te ruilen met het onderwerp dat tussendoor komt. Of kies ervoor om het bericht extra te plaatsen.
Merk je dat een compleet thema voor een maand niet meer relevant is? Bouw het thema dan om naar een thema dat wel past. Het is de bedoeling dat je je aan de contentkalender houdt, maar de relevantie van de onderwerpen moet wel hoog blijven natuurlijk.
Je hebt het gehaald, het einde is in zicht! Of juist het begin? Na het doorlopen van deze 9 stappen heb je in ieder geval een strategische contentkalender opgezet. Een kalender waarmee je op het juiste moment je doelgroep aanspreekt met de juiste content. Je kan eenvoudig je doelen meten en eventueel bijsturen waar nodig. Nog belangrijker, je gaat je doelen eenvoudig behalen! Succes met het creëren, wij zien de content hopelijk snel verschijnen!
Aan de slag
Content, je kan er nu écht niet meer om heen. Als het goed is hebben al jouw contentuitingen een plekje in je contentkalender gekregen. Merk je dat je het lastig vindt om een contentkalender op te stellen, lukt het je niet om de juiste content te maken of heb je moeite met het consequent plaatsen van content? Onze content marketeer staat voor je klaar. Bel gerust vrijblijvend op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!