Na de recente veranderingen binnen Google Analytics heeft Google weer een verandering doorgevoerd. Er komt een eind aan het gebruik van Universal Analytics. Wat gebeurt er precies en wat betekent dit voor de marketeers? Gaan de huidige gegevens verloren en hoe meten we straks data? Gaat alles nu via Google Analytics 4? Allemaal vragen die nu door veel gebruikers van Universal Analytics heen gaan. Wij hebben de antwoorden op de vragen uitgezocht. Je vindt ze terug in deze blog.
Inhoud
Universal Analytics stopt
Universal Analytics stopt per 1 juli 2023 en vanaf dan is het niet meer mogelijk om data te verzamelen in Universal Analytics-property’s. Gelukkig blijft de verwerkte data in de property nog beschikbaar voor minimaal zes maanden. Zo heb je de mogelijkheid om je historische rapporten in die periode te exporteren. Dit kun je op verschillende manieren doen vanuit je Universal Analytics-property. De rapporten exporteer je afzonderlijk in de volgende indelingen:
- Csv;
- Tsv;
- Tsv voor Excel;
- Excel (xlsx);
- Google Spreadsheets;
- Pdf.
Gegevens kun je ook exporteren met behulp van de Google Analytics Reporting-API.
Wanneer Universal Analytics stopt, worden de gegevens ook niet meer naar je Google Ads account verstuurd. In de volgende gevallen beïnvloedt dit je Google Ads-campagnes:
- Als je biedt op geïmporteerde Universal Analytics-doelen of e-commercetransacties.
- Bij gebruik van een Universal Analytics-doelgroep in je campagnes.
- Als je Universal Analytics-sitestatistieken importeert.
Google laat in de komende maanden nog weten vanaf wanneer exact de bestaande Universal Analytics-property’s niet meer beschikbaar zijn. Zodra de datum bekend is, kun je vanaf die datum dus ook niet meer je Universal Analytics-rapporten in de interface bekijken en heb je ook geen toegang meer tot de data via API.
Verandert er ook iets voor Google Analytics 360-property’s?
Ja, ook voor Google Analytics 360 verandert er iets. Google Analytics 360 biedt naast alle standaardfuncties en -rapporten van Analytics ook toegang tot geavanceerde tools, zoals volledige rapporten, BigQuery Export en toeschrijving op basis van gegevens. Het omvat ook een serviceovereenkomst die betrekking heeft op de verzameling van gegevens, recentheid van gegevens en rapportage, een hogere verwerkingslimiet en toegang tot speciale ondersteuningsspecialisten.
In principe zijn de veranderingen hetzelfde. Er komt ook een eind aan Google Analytics 360-property’s alleen iets later dan de Universal Analytics-property’s. Google Analytics 360-property’s heeft een eenmalige verlenging voor gegevensverwerking die eindigt op 1 oktober 2023, exact drie maanden na Universal Analytics.
Voor Google Analytics 360-property’s raden we aan om de historische gegevens snel te exporteren. Dit kan op dezelfde manier als in Universal Analytics. In dit geval is het mogelijk om gegevens te exporteren naar BigQuery. Dit is een datawarehouse in de cloud waarmee je de mogelijkheid hebt om supersnel query’s voor grote datasets uit te voeren.
Overstappen naar de volgende generatie Google Analytics
Wat doe je wanneer Universal Analytics niet meer beschikbaar is? Hier moet je je nu wel op gaan voorbereiden. Google raadt aan om zo snel mogelijk over te stappen naar de volgende generatie Google Analytics, namelijk Google Analytics 4 (GA4).
GA4 is de nieuwe versie van Google Analytics die in oktober 2020 is gelanceerd. De nieuwe versie is geen updatet versie, maar eerder een nieuwe meetmethode die straks de Universal Analytics vervangt. Gezien je de gegevens niet om kunt zetten, meet je data helemaal opnieuw. Daarnaast wordt elke interactie als een gebeurtenis gemeten.
Het gebruik van GA4 biedt een aantal voordelen ten opzichte van Universal Analytics, namelijk:
- Het is privacygerichter en duurzaam voor de toekomst.
- Het gebruik van machine learning zorgt voor inzichten in het klanttraject op diverse platforms en apparaten.
- Er zijn verbeterde en naadloze integraties met de advertentieplatforms van Google wat voor optimale campagneprestaties en een beter marketing-ROI zorgt.
Verder biedt GA4 meer gepersonaliseerd content aan. Niet zo lang geleden heeft Google namelijk een nieuwe homepagina gelanceerd voor GA4 waarmee je meer gepersonaliseerd content ziet. Meer informatie hierover vind je in onze blog over trends en veranderingen in Google Analytics.
Kan ik gegevens overzetten van Universal Analytics naar GA4?
Het is logisch dat je Universal Analytics vol zit met relevante data. Het lijkt mogelijk te zijn om je bestaande gebeurtenissen van een Universal Analytics-property over te zetten naar een Google Analytics 4-property.
Je kunt Universal Analytics migreren naar GA4. Een essentiële taak hier is de omzetting van je huidige meetbandering (waaronder paginaweergaven, gebeurtenissen, aangepaste dimensies en soms aangepaste statistieken) naar het GA-schema. Hier komen allerlei stappen bij kijken. In dit artikel van Google vind je de migratiehandleiding en alle andere belangrijke stappen om de gebeurtenissen correct te migreren naar GA4.
Als je veel gebruik maakt van Universal Analytics, wordt het waarschijnlijk even omschakelen. De verandering heeft natuurlijk een impact op je website. We raden je wel aan om snel over te stappen naar GA4 zodat je de nodige gegevens kunt verzamelen en je gebruik gaat opbouwen in de nieuwe versie. Google biedt meer richtlijnen voor gegevensexport wanneer de datum nadert waarop Universal Analytics niet meer beschikbaar is. Houd dus je account en e-mails goed in de gaten!
Aan de slag
Ben je zo gewend aan Universal Analytics en weet je je weg niet te vinden binnen Google Analytics 4? Neem de artikelen van Google door waarnaar je in deze blog wordt doorverwezen. Helpen die niet? Geen paniek! Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Onze online marketeer helpt je graag verder en legt uit hoe je Google Analytics 4 gebruikt.
Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl!