656 miljoen downloads, zo vaak werd TikTok volgens Apptopia gedownload in 2022. Voor ons zegt dat genoeg, de app is razend populair. Hoe zorg je ervoor dat je met jouw bedrijf opvalt tussen alle dansfilmpjes, liedjes en slimme ‘hacks’ op TikTok? Moet je dat überhaupt wel willen als bedrijf? Wij vertellen jou waarom je als bedrijf TikTok wel of niet moet inzetten.
Inhoud
Waarom TikTok?
Het lijkt misschien een platform voor jongeren, maar niets is minder waar. Van de vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland is maar liefst 70% tussen de 18 en 35 jaar. Slechts 10% is onder de achttien en de overige 20% is 35+. Ja, daar sta je even van te kijken. Grote kans dat je het platform hebt afgescheept omdat je ervan uitging dat je doelgroep er niet aanwezig is. Tijd om verandering te brengen in jouw verwachtingen.
TikTok voor bedrijven
Steeds meer bedrijven maken gebruik van het platform als marketingtool om op te vallen. Wat is TikTok nu precies? TikTok behoort tot een van de grootste socialmediaplatforms van de wereld. Het is een applicatie waarbij je social media en muziek combineert. Je filmt jezelf terwijl je danst, zingt, playbackt, uitleg geeft, recepten kookt, producten test of andere videocontent. Deze video’s kun je bewerken op de app en delen met je volgers, maar je kunt ook adverteren op dit platform om je doelgroep te bereiken. Er zijn tal van mogelijkheden om interactie aan te gaan met elkaar.
Heb je een nieuw product, wil je meer bekendheid creëren of wil je de aandacht trekken door wat ludieks te delen? TikTok for Business biedt hiervoor de perfecte kansen. Het platform is uitermate geschikt voor brand awareness en het opbouwen van merkloyaliteit. Waar veel bedrijven er normaliter voor kiezen om professionaliteit uit te stralen, biedt TikTok de kans om de leuke en grappige kant van het bedrijf of merk te laten zien en daarmee je doelgroep aan je te binden. De funfactor is voor TikTok heel belangrijk. Het wordt aangeraden om geen reclame te maken voor je producten, maar hier juist een goed verhaal omheen te vertellen waarmee je op een subtiele manier voor branding zorgt. Op het platform zijn meerdere doelgroepen zo actief, dat ze beter bereikbaar zijn dan op Facebook. Je bereikt heel snel een grote groep mensen en kunt ook gericht adverteren om je specifieke doelgroep op een unieke wijze te bereiken. Dus, ben je het met ons eens dat het tijd is om TikTok op te nemen in je marketingstrategie en contentkalender?
Voordelen TikTok
TikTok heeft een bijzonder algoritme waarbij het niet uit maakt hoeveel volgers, bekendheid of bereik je hebt. Het algoritme van TikTok is gebaseerd op de gemiddelde tijd dat gebruikers een video bekijken. Is deze extreem hoog? Dan wordt de video sneller aan andere gebruikers getoond. Op die manier kan een klein bedrijf dat nog maar net gestart is, met een video gemakkelijk duizenden likes of zelfs miljoenen views ontvangen. Andere voordelen die TikTok biedt, zijn:
- groot bereik van de doelgroep;
- verkeer naar de website of andere socialmediakanalen;
- unieke kijk op de grappige kant van een organisatie;
- hoge engagement;
- laagdrempelig;
- vergroot naamsbekendheid;
- merkloyaliteit opbouwen;
- gerichte marketingcampagnes inzetten.
Enorm veel voordelen die daadwerkelijk voor resultaten zorgen. Twijfel je of TikTok een go of no-go is voor jouw onderneming? Met de hoeveelheid voordelen die TikTok biedt, kun je niet om het platform heen. Durf jij je grenzen te verleggen en in te stappen?
Content op TikTok
TikTok is continu aan het vernieuwen. Eerst waren video’s niet langer dan vijftien seconden, nu heb je de optie voor vijftien seconden, zestig seconden of drie minuten. Een tijdje terug was het platform aan het A/B testen met vijf- en tien minuten durende video’s. Inmiddels is dit toegepast en kan iedereen hier gebruik van maken. Gaan ze hiermee de concurrentie aan met YouTube? Het lijkt er wel op. Voor hoe het er nu uitziet, wordt TikTok in ieder geval steeds meer een kanaal dat door bedrijven wordt ingezet voor marketing.
Op TikTok kun je verschillende soorten content delen. Uit onderzoek blijkt dat video’s op TikTok 13% beter onthouden worden in vergelijking met digitale video’s op andere videoplatformen en 23% beter dan Tv-reclames. Dat zijn nog eens relatief hoge percentages! TikTok video’s hebben niet alleen een funfactor, deze worden ook door maar liefst 45% van de gebruikers als “creatief” gezien. Op andere platformen blijkt dat 29% te zijn. Dit betekent dat jouw bedrijf of merk door bijna de helft van de TikTok-gebruikers als creatief wordt ervaren.
Adverteren op TikTok
Het persoonlijke algoritme van TikTok wordt aangepast op de manier waarop de gebruiker reageert, daardoor weet TikTok heel goed waar de interesses van de gebruiker liggen. Organisch bouw je een groot bereik op, maar je kunt je bereik vergroten door te adverteren op dit platform. Je hebt hier keuze uit drie soorten optimalisatiedoelen: kliks, bereik en conversie. TikTok biedt verschillende mogelijkheden om te adverteren, namelijk:
- in-feed video;
- tile experiences;
- topview;
- brand takeover;
- TikTok- influencers.
Het unieke aan TikTok adverteren is dat je doelgroep niet eens door heeft dat je adverteert. In-feed videoadvertenties worden bijvoorbeeld op een tijdlijn weergegeven waarop de gebruiker ook andere relevante content ziet die hij of zij mogelijk interessant vindt. Deze video’s lijken op gewone TikToks. Het enige verschil is dat je een doorklikbutton naar je website, app of social kanaal kunt toevoegen.
Wanneer je kiest voor TikTok adverteren, moet je eerst een aanvraag indienen die vervolgens goedgekeurd moet worden door het platform. Zodra dat is gebeurd, kun je aan de slag om meer kliks, een hoger bereik of meer conversies te krijgen. Het is een snelgroeiend platform met een hoge mate van interactie. Ongetwijfeld ontvang je meer videoweergaven en verkeer. Een groot voordeel van adverteren op TikTok is dat je productiekosten laag zijn.
TikTok-marketing toekomst
TikTok is in 2016 opgezet door een Chinese technologigant Bytedance. Het platform startte met de naam Douyin. Tot op de dag van vandaag heet het platform in China nog steeds zo. Er zitten niet veel verschillen tussen TikTok en Douyin. Al is Douyin een stuk geavanceerder dan zijn wereldwijde tegenhanger, vooral met betrekking tot e-commerce. Slechts met drie klikken kun je een product kopen dat in de video staat; een virtuele rondleiding volgen door winkels en restaurants of een verblijf in een hotel boeken na het bekijken van een video die daar is gemaakt. Nu is het een kwestie van geduld tot deze ontwikkeling zich ook over de rest van de wereld verspreidt. TikTok-marketing klinkt uiteindelijk dus niet zo gek, toch?!
Aan de slag
TikTok, wij zien er wel toekomst in! Al helemaal als de werkwijze van Douyin geïmplementeerd zou worden. Tot die tijd zullen we het moeten doen met de in-feed video’s, topviews of de vijftien seconden video’s die megasnel viraal gaan en merkbekendheid genereren. Lukt het jou nou niet om die ene perfecte viral video te creëren of heb je hulp nodig bij het adverteren? Onze content marketeer helpt je graag verder. Neem gerust contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Wij zijn altijd te bereiken via 026 203 06 22 of hello@yeps.nl.